V dňoch 2.-5. marca 2017 sa konala predajno-expozičná výstava lodí, príslušenstva a vodných športov  v rakúskom meste Tulln. Výstava sa koná každoročne a tento rok to bolo už po štyridsiaty piatykrát.

Výstava v Tullne Austrian Boat Show – BOOT TULLN je najväčšou a najkomplexnejšou výstavou v Rakúsku a v Strednej a Východnej Európe. Vystavuje tu viac než 300 vystavovateľov z Európy a zámoria. Každoročne ju navštívi viac než 50 000 návštevníkov. Je nasledujúcou zastávkou po „BOOT Düsseldorf“.

Výstava je situovaná v halách, jednotlivé haly sú tematicky zamerané. Na tejto výstave nenájdeme veľké množstvo námorných plachetníc či mega jachty ako v Düsseldorfe. Skôr je  zameraná na región a potreby regionálnych klientov. Na výstave čakalo na návštevníkov množstvo malých plachetníc, trimaranov, ktoré sú určené na uzavreté vodné hladiny. Taktiež motorové člny, skútre, kajaky a potreby pre voľno oddychové aktivity, ktoré majú spoločného menovateľa – vodu, ako sú napríklad kiting, windsurfing alebo preháňanie sa na seabobe. Pre vyznávačov potápania bola vyhradená celá hala, v ktorej si nadšenci tohto športu prišli určite na svoje. Vystavovatelia prezentovali najmodernejšie neoprény, masky, šnorchle, automatiky, hĺbkomery, kompasy, tlakomery a mnohé ďalšie. Návštevníci mali možnosť nielen pozrieť si vystavované produkty, ale aj priamo zakúpiť si ich či objednať.

S blížiacim sa letom a s ním spojenými dovolenkami, plavbami či výletmi k vode organizátori výstavy vyhradili jeden pavilón iba agentúram, ktoré sa zaoberajú prenájmom lodí tzv. chartrovky a spoločnostiam, ktoré ponúkajú prístrojové potápanie a kurzy tohto odvetvia.

Každá výstava má svoje čaro a je niečím špecifická, v Tullne sa každoročne na voľnej ploche medzi výstavnými pavilónmi nachádzajú majiteľské plachetnice a člny na predaj, tzv. bazár lodí.

Ako je známe v Rakúsku, ľudom veľmi záleží na životnom prostredí a to sa odzrkadlilo aj na tohtoročnej výstave.

Okrem klasických plachetníc, ktoré sú svojou prevádzkou vcelku ekologické a šetrné k životnému prostrediu, sa tam nachádzali aj motorové člny so spaľovacími motormi rôznych konštrukčných prevedení a výkonov. A záujem bol o ne veľký, bolo sa na čo pozerať a poinformovať sa o novinkách a konštrukčných vychytávkach.

Konštruktéri sa snažia znižovať spotrebu paliva, znižovať vyprodukované emisie, znižovať prevádzkou zaťaženie ekosystému. Ale to všetko nestačí v prípade motorov, ktoré na svoju činnosť používajú elektrickú energiu. V tomto duchu na výstave bolo veľa menších, ale aj väčších výrobcov lodí, ktorí sa touto cestou vydali. A podľa záujmu verejnosti sa ukázalo, že je to správny smer a správna voľba. Zo strany návštevníkov bol evidentný záujem o klasické prevedenie „závesný motor s pripojenou vymeniteľnou batériou, ktorú si majiteľ vyberie z lode a dobíja „doma“.

V niektorých modeloch lodí konštruktéri zašli ešte ďalej a skonštruovali lode, ktoré majú v trupe lode alebo ako súčasť konštrukcie trupu už vsadené – zabudované, nevyberateľné batérie, ktoré poháňajú elektromotor. Tieto plavidlá sú vybavené komplet systémom na ich dobíjanie a celá potrebná elektroinštalácia k prevádzke lodi je tiež napájaná z týchto batérií.

Teraz sa naskytá otázka porovnania takéhoto plavidla s klasickým plavidlom na spaľovací motor. Odpovedí bolo na výstave veľa, ale žiaľ všetky len teoretické mimo vody. Rozprávalo sa o zrýchlení, o otáčkach, plavebných schopnostiach či ďalších. Keďže niet nad osobnú skúsenosť, až vtedy by som vedel porovnať a zhodnotiť plusy a mínusy, keď by som mal možnosť previezť sa na oboch typoch. Jedno je však isté, majiteľ lode, ktorá má zabudované batérie musí vedieť, kde bude batérie dobíjať.

text & foto Martin Morávek