Kia_eNiro

Viedenský autosalón 2019 priniesol množstvo zaujímavých noviniek z rôznych oblastí automobilového sveta. Čo nás však zaujalo, bola E-Mobility Area, ktorá mala na autosalóne svoju premiéru.

Autosalón sa konal v dňoch od 9 – 13. januára 2019 už po desiatykrát od svojho vzniku a návštevníci mali možnosť vidieť 40 automobilových značiek predstavujúcich približne 400 nových modelov na jednom mieste od Concept & Show Cars až po rôzne rakúske či európske premiéry. Autosalón bol však z veľkej časti orientovaný na pohonové technológie budúcnosti a elektrická mobilita tu mala svoje početné zastúpenie.

PREMIÉRA ELEKTRICKEJ MOBILITY

Po prvýkrát ponúkol viedenský autosalón svoju vlastnú oblasť, ktorá bola plne venovaná téme elektromobilov. Zainteresovaní návštevníci sa mohli ponoriť do fascinujúceho sveta e-mobility a dozvedieť sa o aktuálnom stave tejto oblasti na ploche viac ako 450 m².

Najdôležitejšími témami v tejto oblasti boli :

  • E-automobily
  • technológie batérií
  • možnosti nabíjania
  • alternatívne koncepcie pohonu a oveľa viac

E-MODELY NA VIEDENSKOM AUTOSALÓNE 2019

audi_etron_E

  • Audi: e-tron, e-tron FE04
  • BMW: i3s, i8 Roadster
  • Hyundai: Ioniq Electro, Kona Electro
  • KIA: e-Niro
  • Mercedes: eVito
  • Renault: Kangoo ZE, ZOE
  • Škoda: Vision E
  • Tesla: model X, model S, model 3
  • Volkswagen: e-up!, E-Golf, ID Buzz

Okrem automobilov na čisto elektrických pohon návštevníci mali možnosť vidieť aj množstvo hybridných, prípadne plug-in hybridných modelov. My sme si vybrali niekoľko elektrických noviniek, ktoré nás zaujali, no  veríme, že čoskoro budú všetky modely viedenského autosalónu dostupné aj na slovenskom trhu.

Hyundai : IONIQ, Kona a Nexo – hybrid, plug-in a elektro

e_car

Bezpochyby najväčším vystavovateľom automobilov s alternatívnym riešením pohonu bola značka Hyundai. Tá si na autosalón priniesla nielen športové modely i30 N, SUV Tucson a Santa Fe, ale aj množstvo automobilov, ktoré bez problémov prešli novými európskymi emisnými normami. Hyundai sa pomaly, ale isto stáva priekopníkom elektromobility s modelmi IONIQ, Kona a NExo. Všetky tieto modely sú na trhu veľmi ojedinelé a Hyundai sa tak stal jedinou značkou, ktorá ponúka všetky typy pohonov vo vyrobených vozidlách.

IONIQ – Electric

Prvým modelom, ktorý sme si prezreli trochu podrobnejšie je Hyundai IONIQ. Tento automobil môžete mať buď s elektrickým, plug-in hybridným alebo hybridným pohonom, čo je skutočne rarita. Dizajn jeho zadnej strany sa podobná na známejší i30 N Fastback, no rozdiel je viditeľný hneď na prvý pohľad. Jeho cena začína na sume 35 290 € a pod aerodynamickou karosériou skrýva vysokovýkonné komponenty. Aerodynamický odpor tohto automobilu je len 0,24, za čo IONIQ chválime. Jeho dizajn nie je teda len na parádu, ale aj na úžitok – kombinácia, ktorú sa Hyundai snažil dosiahnuť pri viacerých modeloch.

hyundai_ioniq

Konektivita s Apple CarPlay a Android Auto je samozrejmosťou a bezdrôtové nabíjanie telefónu je vychytávka, ktorá rozhodne poteší. Budíky za volantom boli združené do jedného digitálneho, ktorý prehľadne zobrazuje jazdné režimy a tok energie. Služba LIVE Services zahŕňa lokalizáciu nabíjacích staníc pre elektromobily, čo výrazne uľahčuje plánovanie trás a celkové používanie automobilu. Kapacita batérie je 28 kWh, čo umožňuje maximálny dojazd 280 km a maximálnu rýchlosť 165 km/h. IONIQ nie je žiadny rekordér, ale s nulovými emisiami je jeho 88kW elektromotor s maximálnym krútiacim momentom 295 Nm dostatočne dobrou voľbou pre každého, kto rozmýšľa ekologicky a úsporne.

Nexo – Vodíkom poháňaná budúcnosť

Nexo je štýlové SUV budúcnosti poháňané vodíkovým článkom. Jeho tvary pripomínajú tok vody, ktorá je náhodou aj jedinou emisiou, ktorú Nexo vytvára. Nexo nemá takmer žiadneho konkurenta – ako by aj mohol, s dojazdom 800 km a dobou plnenia parádnych 5 minút je Nexo ideálnym SUV nielen na každodenné jazdenie, ale aj na dlhšie trate.

Jeho interiér pripomína skôr riadiace centrum vesmírnej lode, ako interiér auta. Tento odvážny dizajn sa nám veľmi zapáčil a rozhodne ho schvaľujeme. Okrem ergonomického multifunkčného volantu vodič a vlastne celá posádka nového Nexa zaručene ocení aj Hyundai SmartSense. Táto technológia prináša aktívnu bezpečnosť a najpokročilejšie asistenčné systémy, ako je autonómne parkovanie bez nutnosti vodičovho zásahu, autonómna jazda v pruhu na diaľnici alebo dokonca aj monitorovanie vozidiel v mŕtvom uhle. Geniálnejšie sú snáď len nové integrované kľučky, ktoré sa zasúvajú do dverí pri jazde rýchlejšej ako 3 km/h.

Renault : ZOE – 100 % elektrický

Ďalším zaujímavým automobilom je Renault ZOE. Je to prvé verejne dostupné elektrické vozidlo s dojazdom až 300 km v reálnych podmienkach. Tento model využíva aj rekuperáciu brzdnej energie a najmä v režime ECO tak zvyšuje svoj dojazd. Aktivujete ho pomocou tlačidla ECO umiestneného veľmi vhodne na vodičovej strane vedľa radiacej páky. Dobíjanie môžete realizovať takmer kdekoľvek – doma pomocou wallboxu, čo zabije približne 8,5 hodiny, na verejne dostupných nabíjacích staniciach alebo na parkoviskách väčších nákupných centier, dobré nie?

renault_zoe_interier

ZOE prichádza s motorom R90 o výkone 68 kW a krútiacim momentom 220 Nm. Čo sa týka bezpečnosti, určite vás zaujme skutočnosť, že akumulátor zabudovaný do podlahy je chránený proti nárazom a prasknutiam, čo zvyšuje životnosť automobilu. Renault ZOE s výbavou ZOE Life môže byť váš od 30 900 € vrátane DPH.

VW : E-Golf a ID Buzz – elektrické esá nemeckej automobilky

Klasika od spoločnosti VW sa vykašľala na dlhé vzdialenosti a rozhodla sa vytvoriť auto ideálne na jazdu po meste, prípadne na výjazdy blízko dobíjacích staníc. Kombinovaný dojazd 231 km nie je málo, ale rozhodne musíte počítať so situáciami, ktoré by vás o tých pár kilometrov do cieľa mohli pripraviť. E-Golf má mimoriadne individuálny charakter tvorený LED svetlami a modrými dizajnovými prvkami, ktoré spolu dokonale ladia. Spotreba elektrickej energie závisí aj od použitých kolies, a preto sa VW rozhodol pre ľahké 16-palcové disky, ktoré s optimalizovanými aerodynamickými vlastnosťami pomáhajú dosahovať spotrebu približne 13,2 kWh/100 km. Vďaka sériovo dodávanému systému CCS stačí e-Golfu jedna nabíjacia zásuvka, ktorá umožní nabíjanie dvoma spôsobmi: striedavým prúdom zo siete zásuvky, nabíjacieho stojana či rozvodnej skrine wallbox, ale aj rýchle nabíjanie prúdom z verejného stojana. Za tento model s výkonom 100 kW zaplatíte však približne 35 420 €, čo je cenovo podobné konkurenčným modelom e-Golfu.

Volkswagen I.D. Buzz : Kategória sama o sebe

Volkswagen ID Buzz je elektrický minivan založený na elektrickej platforme MEB a je súčasťou I.D. série. Produkcia tohto modelu by mala prísť v roku 2022 a bude založená práve na tomto koncepte. ID Buzz bude jedným z piatich nových modelov značky Volkswagen, ktoré budú založené na novej MEB platforme. Jeho zrýchlenie z 0 na 100 km/h bude lepšie ako pri väčšine bežných automobilov – za rovných 5,0 sekúnd. Maximálna rýchlosť tohto minivanu je 160 km/h a dojazd na čisto elektrickú energiu sa odhaduje na 600 kilometrov, za čo vďačí 111 kWh batérii. Výkon celého systému bude 275 kW, zatiaľ čo výkon motora bude 150 kW. Na dodávku je to celkom slušný výkon.

techvia.sk