historia automobilu FORD
historia automobilu FORD

Detroit Automobile Company, zdroj : http://autospanna.com

História značky Ford sa začala písať už v roku 1896, kedy Henry Ford so svojimi spoločníkmi založil automobilovú spoločnosť Detroit Automobile Company. Ford veril v to, že autá by nemali byť len hračkou pre bohatých, ale mali by byť dostupné aj pre nižšiu spoločenskú triedu. S jeho myšlienkou sa však jeho spoločníci nestotožnili, a preto nechal Ford spoločnosť zbankrotovať. V roku 1903 vytvoril novú spoločnosť, ktorú poznáme až do dnešnej doby a to Ford Motor Company.

Henry Ford a zopár dôležitých míľnikov jeho života

Henry Ford sa narodil 30. júla 1863 v Michigane. Pochádzal z farmárskej rodiny Mary a Wiliama Forda. Rodičia chceli, aby pokračoval po stopách svojej rodiny. Priali si, aby sa z neho stal farmár. Jemu však učarovala technika a v 16-tich rokoch odišiel študovať za zámočníka do Detroitu. Potom sa vrátil na rodinnú farmu.  Zlomovým okamihom v jeho živote bolo vzhliadnutie parnej lokomotívy. Začal sa tak zaoberať využitím pary, ale rýchlo pochopil, že život ho zavedie celkom inde a to k moderným zážihovým motorom. V tejto dobe však svet považoval parný stroj za nenahraditeľný. O to ťažšie bolo pre Henryho Forda dokázať ľuďom opak.

Keďže automobilka Ford vyrábala automobily, ktoré boli dostupné aj pre robotníkov, stala sa táto značka najväčším konkurentom automobiliek tej doby. Z dôvodu množstva požiadaviek na automobily tejto značky, Henry Ford zaviedol do praxe pásovú výrobu, a tým sa stal prvou osobou, ktorá použila túto techniku pri výrobe aut.

Prvé vozidlo s použitím spaľovacieho motora

Quadricykel bol prvým vozidlom Henryho Forda, ktoré malo namontovaný spaľovací motor. Začal sa vyrábať roku 1896 a vyrábal sa iba 5 rokov. Quadricykel bol vyrábaný ručne, no bol veľmi drahý a mohli si ho dovoliť len bohatí ľudia. Prvý Quadricykel Henry Ford predal za 200 dolárov.

Cenovo najdostupnejšie vozidlo

Ford T sa vďaka zavedeniu pásovej výroby vyrábal v takých veľkých množstvách, že si ho mohol dovoliť každý pracujúci robotník. Keďže náklady na výrobu boli nízke, Ford T sa stal cenovo najdostupnejším vozidlom. Počas 19-tich rokov jeho výroby sa vyprodukovalo až 15 176 888 kusov. Mnohí si myslia, že Ford T navrhol Henry Ford, ale pravda je taká, že na výrobe tohto automobilu sa  podieľal aj Joseph Galamba, Dán Charles Emilio SorensenChild Harrold Willson. Ford T bol tiež prezývaný aj ako „Plechová Líza“.

Zaujímavosťou je, že aj napriek veľkému dopytu po iných farbách, Henry Ford dlhé roky vyrábal svoje automobily výlučne v čiernej.
Čas na zmenu

Po dlhých 19-tich rokoch prišla zmena. V roku 1927 nahradil Ford T novší model – Ford A. Bol to prvý automobil s bezpečnostným čelným sklom, klasickými pedálmi a riadiacou pákou. Stal sa druhým veľkým úspechom pre automobilovú spoločnosť Ford Motor Company. Taktiež nastala zmena vo farebnom prevedení vozidla. Od tej doby bol Ford A vyrábaný v štyroch štandardných farbách. Jeho maximálna rýchlosť sa pohybovala okolo 105 km/h. Výroba tohto modelu sa skončila v marci 1932. Nástupcom bol Ford model B.

redakcia techvia.sk