V redakcii techvia.sk sme mali možnosť vyskúšať plne elektrický automobil Peugeot e2008. Na prvý pohľad auto takmer nerozpoznáte od klasickej 2008, líši sa len drobnými „kozmetickými“ úpravami.
Poďme sa spolu bližšie pozrieť na vlastnosti testovaného auta Peugeot e2008. Pod kapotou sa nachádza 100kW elektromotor s krútiacim momentom 260 Nm. Dojazd elektromobilu s plne nabitými batériami podľa výrobcu je 310 km podľa normy WLTP. V 405-litrovom kufri auta s dvojitým dnom sa nachádza nabíjací kábel na dobíjanie z elektrickej siete pre nízke napätie 230 V a sada na opravu defektu. Počas nášho redakčného testu malo vozidlo obuté pneumatiky s rozmerom 215/55 R18.
Čo sa týka bezpečnostných prvkov, testovaný Peugeot e2008 bol vybavený adaptívnym tempomatom, sledovaním jazdných pruhov, rozpoznávaním dopravných značiek, prednými, zadnými senzormi doplnenými o zadnú parkovaciu kameru a taktiež svetlometmi s dobrou svietivosťou. O ešte príjemnejší pocit z jazdy sa starala automatická klimatizácia, kvalitné autorádio, pohodlné sedačky, navigácia a sklenená panoramatická strecha.
Dizajn vozidla Peugeot e2008 je zaujímavý, nadčasový a rovnako aj jazda s autom je zážitkom. Dobre zvláda prejazdy, ktoré sa nachádzajú na vozovke. Ako auto dobre akceleruje, tak aj výborne brzdí.
Poďme späť k ceste z Bratislavy do Žiliny
Peugeot e2008 som si v Bratislave prebral so stavom 302 km dojazdu na displeji. Po pár kilometroch po Bratislave som vyrazil na D1. Samozrejme som dodržiaval maximálnu povolenú rýchlosť 110 km/h v úseku BA – TT. Počas tejto rýchlosti som mal spotrebu 17,5 kWh na 100 km.
Pred Leopoldovom sa moja cesta nedobrovoľne skončila. Žiaľ pre dopravnú nehodu som ostal stáť 50 minút bez pohnutia. Nastala dilema vypnúť auto a čakať alebo nechať auto spustené a používať klimatizáciu i keď viem, že spotrebovávam energiu z batérií. Po pár minútach som bol rozhodnutý. Bez spustenej klímy na priamom slnku sa to proste nedalo vydržať. Keď bola dopravná nehoda odstránená a znovu spustená prevádzka na diaľnici, rozbehol som to na maximálnu povolenú rýchlosť.
Aktuálna spotreba pri 130km rýchlosti podľa displeja bola 18 kWh/100 km. Ukazovateľ dojazdu sa s ubiehajúcimi kilometrami znižoval až tak, že na úrovni Trenčína som zišiel z diaľnice a smeroval k nabíjacej stanici. V aplikácii som si pozrel jej obsadenosť, aby som nemusel čakať, kým sa nabije auto predo mnou. Ak by bola nabíjacia stanica plne obsadená, musel by som hľadať v aplikácii ďalšiu najbližšiu nabíjačku. V Trenčíne dojazd atakoval číslo 42 km. Po zaparkovaní pri nabíjačke sa dojazd po meste a následnej mestskej rekuperácii zastavil na čísle 44 km s priemernou spotrebou 22,1 kWh/100. Auto som napojil na 22 kW nabíjačku, ktorú spravuje ZSE. Elektromobil som nabíjal 44 minút, do batérií bolo dodaných 6,776 KWh.
Následne som spustil elektromobil a displej ukázal dojazd 74 km. Rozbehnem sa, o chvíľu míňam tabuľu s údajom Žilina 82 km. Vravím si super, nabíjačka v Považskej Bystrici to istí. Napriek tomu som sa rozhodol neriskovať, a aby som ušetril čo najviac energie v batériách vybral som si cestu prvej triedy č.61. Našťastie pri vjazde do PB som podľa letmého pohľadu na displej usúdil, že do ZA dokážem už prejsť aj bez nabíjania.
A skutočne, vidím tabuľu Žilina, ešte pár kilometrov a zaparkujem auto, na displeji je dojazd 32 km. Tak predsa sa mi to podarilo, bolo to dobré rozhodnutie zísť z diaľnice a pokračovať pomalou úspornou jazdou s častou rekuperáciou. V meste 50 km/h, mimo mesta väčšinou 70 km/hod tak, ako bola rýchlosť tabuľami povolená. Pravdupovediac, 70-ka mi v tomto prípade vyhovovala, 90-ka už tak nie kvôli spotrebe energie z batérií.
Ešte nesmiem zabudnúť spomenúť okrem spotreby energie, doby nabíjania aj celkový čas, ktorý som potreboval na prejdenie cca 205 km. Cesta z Bratislavy do Žiliny mi trvala 4 hod a 13 minút, údaj zahŕňa jedno nabíjanie a nežiaduce státie na diaľnici.
Nabíjanie elektromobilu
V mestách je sieť nabíjacích staníc pomerne dostatočná, nabíjačky sú umiestnené najmä v nákupných centrách, na parkoviskách pred obchodmi či na benzínových pumpách. Nemusí to však vždy byť výhoda. V mojom prípade sa nenachádza v dobrej dostupnosti žiadna nabíjacia stanica. Ku každej nabíjačke, kde by som auto mohol nabíjať, sa síce dopravím autom, no späť domov alebo do firmy sa musím doviesť buď autobusom alebo druhým autom, rovnako tak si ho opäť vyzdvihnúť, ak sa rozhodnem zmysluplnejšie využiť čas a nechcem stráviť veľa času v nákupnom centre či „vystáť dieru“ na pumpe alebo parkovisku. Apropo, každé nabíjanie v nákupnom centre sa môže predražiť, ak zoberiete na nabíjanie elektromobilu svoju krajšiu polovičku 😊.
Po všetkých týchto zisteniach som sa rozhodol, že elektromobil Peugeot e2008 nabijem pomocou priloženého kábla, ktorý sa nachádza v kufri. Dám auto do garáže, pripojím kábel do elektrickej siete, pozriem na hodinky 16:00. Hovorím si super, času dosť, auto bude ráno nabité, pôjdem do redakcie. Ráno otvorím garáž, pozriem na displej, údaj ma zamrazí, nabíjanie bude ešte viac ako 12 hodín, dojazd 102 km. Ok, dnes bude homeoffice. Večer o 18:00 idem pozrieť elektromobil, displej ukazuje dojazd 196 km, batérie sú nabité na 77 %, nabíjanie sa dokončí o 6 h a 30 minút. Ráno je elektromobil Peugeot e2008 nabitý. Displej ukazuje dojazd 306 km, úroveň nabitia batérií je 100 %. Super, idem spraviť pár video záberov, nafotiť auto, vyskúšať a zároveň si vychutnať elektromotor.
Jazda elektromobilom Peugeot e2008
Jazdné vlastnosti auta Peugeot e2008 sú dobré. Všetko fungovalo, nič nevŕzgalo, vychutnával som si každý detail jazdy. Ako som už písal, auto pri spomaľovaní alebo brzdení rekuperuje energiu, to znamená, že sa nabíjajú batérie. Aby ste tento efekt ešte viac umocnili, môžete počas jazdy prepnúť páku do polohy B. V tomto prípade dochádza ešte k intenzívnejšiemu dobíjaniu batérií, a tak sa predlžuje dojazd na jedno nabitie. Pre ešte vyšší dojazd je možné navoliť aj štýl samotnej jazdy, a to v režimoch: normál, šport a eco. Myslím, že samotné názvy už evokujú štýl, na aký sú naprogramované a netreba ich viac rozoberať. Len podotýkam, že samotný štýl jazdy vodiča má veľký vplyv na dojazd auta, a to nielen elektrického.
Cesta späť a vrátenie elektromobilu
Cestu späť do Bratislavy nebudem veľmi podrobne rozoberať. Vyrazil som, dojazd svietil na 188 km, zvolil som diaľnicu s tým, že použijem zjazd na Dubnicu nad Váhom, aby som v Trenčíne navštívil nabíjaciu stanicu. Zastávka trvala 1:05, pokračoval som po ceste prvej triedy až do Piešťan. V Piešťanoch som nabíjal Peugeot e2008 45 minút. Na diaľnicu som sa vrátil až v Trnave, vzhľadom na to, že v úseku Trnava-Bratislava je maximálna rýchlosť 110 km/h, a tým pádom z batérie neubúda tak rýchlo energia. Keď som po viac ako štyroch hodinách prišiel do Bratislavy, na displeji svietil údaj o priemernej spotrebe 16,9 kWh/100 km.
Záver
Peugeot e2008 je vskutku šikovný elektromobil, komfortný s výbornými jazdnými vlastnosťami a veľmi pekným dizajnom. Oku lahodí zvonku i zvnútra. Cestuje sa v ňom príjemne a pohodlne. Jediné, čo si musíte veľmi dobre pred kúpou zvážiť sú vaše možnosti nabíjania. Najmä kde, ako dlho to bude trvať a ako využijete čas počas nabíjania. Je to veľmi dôležité najmä pri presunoch na väčšie vzdialenosti.
Video: Koľko trvá cesta Bratislava – Žilina?
Martin Morávek