Majak_lighthouse
Farológia – vedný odbor zaoberajúci sa majákmi

V súčasnosti si mnohí Slováci nevedia predstaviť letnú dovolenku bez možnosti odísť na pár dní či týždňov k moru. Pre niektorých to znamená pohodlnú cestu lietadlom, pre iných niekoľkohodinové „trmácanie sa“ v aute, no a pre ďalších nezameniteľnú plavbu loďou. Samozrejme, aj pre „morských vlkov“ to predstavuje pár hodín jazdy autom, aby sa dostali na vytúžené otvorené vody, avšak za ten pocit nespútaného dobrodružstva to stojí.

Majak_lighthouse

Každý správny lodný kapitán potrebuje okrem stopercentných znalostí lode, na ktorej sa plaví, ovládať aj signalizačné znamenia. A práve najznámejší prostriedok signalizácie poznajú aj suchozemci. Sú nimi majáky. Mnohých by však mohlo zaujímať, prečo sa tieto budovy často od seba tak odlišujú a to nielen vo vzhľade, ale aj vo farebnom prevedení signalizačných svetiel. Majákmi, a všetkým čo sa s nimi spája, sa zaoberá veda nazvaná farológia.

Majak_lighthouse

Pojem farológia (pôvodne faronológia) pochádza z gréckeho slova Pharos, ktoré znamená maják (zaujímavosťou je, že Pharos bol aj najznámejší Alexandrijský maják) a gréckeho logos, označujúceho slovo alebo rozpravu. Ako prvé majáky slúžili ohniská postavené na vrcholoch kopcov a ich pôvodným využitím nebolo signalizovanie útesov, ale fungovali ako vstupy do prístavov. Až neskôr sa prišlo na dôležitosť upozorňovania lodí pred útesmi a výškou morského dna. Presný dátum postavenia prvého majáku na svete neexistuje, no spomínaný Pharos bol postavený medzi prvými a jeho vybudovanie sa datuje do rokov 280 – 247 pred Kristom.

Majak_lighthouse

Architektúra majákov je rovnako ako iné typy stavieb plná rôznych variácií. Ich základným predpokladom je vysoká veža, na vrchu ktorej sa nachádza signalizačný aparát. To, či už išlo o valcovitú alebo kvádrovú vežu záviselo viac od obdobia, v ktorom boli postavené, než od konkrétnych funkčných dôvodov. Avšak v prípade ich farebných prevedení sa väčšinou vyberala biela či iná svetlá farba, niekedy v kombinácii s červenou, aby bolo maják lepšie vidno v tme bez ohľadu na svetelný lúč, ktorý vrhá. Často bola súčasťou majáku aj obytná časť, kde žili takzvaní strážcovia majáku aj so svojimi rodinami. Títo ľudia sa starali o maják a jeho bezchybný chod najmä v dobách, keď sa ešte používali olejové lampy a hodinové strojčeky. Možno by vás prekvapilo, že strážcovia často bývali veľmi osamelí ľudia, nakoľko majáky zvykli byť postavené aj na neobývaných ostrovoch.

Majak_lighthouse

Signalizáciou majáku by sme sa mohli zaoberať hodiny a rozoberať všetky spôsoby signalizovania či rôzne farebné prevedenia svetiel, no v prípade, že nie ste námorníkmi, bolo by to zbytočné a siahodlhé, aj keď nevylučujeme, že sa nimi niekedy v budúcnosti nebudeme zaoberať. Teraz k nej povieme len toľko, že aj v súčasnosti, v tejto novej technologickej ére je stále nevyhnutná a nápomocná pre mnohé lode plaviace sa po mori. A ktovie či príde aj doba, keď už nebude vôbec potrebná.

Majak_lighthouse

V prípade, že sa niekedy opäť vyberiete k moru a uvidíte maják, choďte si ho obzrieť zblízka. Zavše zvyknú byť prístupné pre turistov a často z nich býva nádherný výhľad, nehovoriac o ich prínose do krajinnej architektúry. Ak sa ale predsa len rozhodnete vydať na šíre more alebo len na niektorú z európskych riek, určite nepodceňte štúdium signalizačných znamení a vždy sa nimi riaďte a rešpektujte ich, aby ste nedopadli tak, ako v roku 2012 výletná loď Costa Concordia.

Costa Concordia

Techvia.sk