nabíjací kábel

› Najdôležitejšie je používať iba výrobcom dodávané originálne nabíjacie káble
› Pri nesprávnej manipulácii hrozí káblu poškodenie či prehriatie
› Odborníci zo ŠKODA AUTO Slovensko pripravili niekoľko rád a tipov, ako sa starať o káble

Základom jazdy na elektromobile či elektrifikovanom plug-in hybride je nabíjanie batérie. Ide o podobný princíp ako pri klasickom aute, teda doplnenie „paliva“, ktoré v tomto prípade predstavuje dobitie elektrickou energiou. Nabíjanie je možné uskutočniť rôznymi spôsobmi – rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom (DC) na verejných nabíjacích staniciach, privátne nabíjanie cez „wallbox“ alebo prenosnou nabíjačkou dodávanou k vozidlu, ktorú môžete pripojiť do klasickej 230V zásuvky alebo 400V trojfázovej zásuvky. Takýto kábel pritom dostanete k vášmu elektromobilu alebo si ho môžete kúpiť v sieti autorizovaných predajcov. Ako sa však oň postarať a na čo dbať, aby sa nepoškodil počas používania či prevážania, poradia odborníci zo ŠKODA AUTO Slovensko, ktorí pripravili hneď niekoľko rád a tipov.

nabíjací kábel Používajte iba originálne káble

V prvom rade je najdôležitejšie používať iba výrobcom dodávané originálne nabíjacie káble. „Originálny kábel zaručuje, že pri nabíjaní nepríde k jeho prehriatiu, poškodeniu, skratu či poškodeniu odberného miesta,“  vysvetľuje Robert Barta, koordinátor eMobility a nabíjacej infraštruktúry spoločnosti ŠKODA AUTO Slovensko.  Odborníci varujú, aby ste v žiadnom prípade nenabíjali svoj elektromobil či plug-in hybrid káblami od alternatívnych výrobcov. Rovnako tak je nevhodné používať predlžovačky či rôzne rozdvojky.

Čistiť áno, avšak opatrne

Nabíjací kábel od elektrifikovaného auta sa môže zašpiniť podobne ako iný spotrebný materiál, podľa odborníkov ho môžete taktiež čistiť. „Prirodzene, kábel i jeho súčasti je možné ošetriť, ak sú špinavé. Nezabudnite však, že pracujete so zariadením s vysokým napätím, preto je dôležité rešpektovať návod na použitie ako pri iných elektrických zariadeniach. To znamená, že kábel je možné umývať vodou či saponátom, no jeho kovové časti by sa mali vyhnúť styku s vodou,“ vysvetľuje Robert Barta a ďalej dodáva: „V prípade, že si všimnete, že je kábel mechanicky poškodený alebo jeho kovové časti prišli do kontaktu s vodou, kábel vysušte a obráťte sa na našich špecialistov v sieti predajní ŠKODA AUTO Slovensko.“

Pozor na poškodenie pri manipulácii

Nabíjací kábel odporúčajú odborníci skladovať a prepravovať v priestore na to určenom. Ku káblu zväčša býva taška či puzdro na jeho uskladnenie, ktoré zabráni poškodeniu kábla či naopak, jeho pohybu v priestore vozidla, kde by sa mohol poškodiť. „V prípade, že je nabíjací kábel voľne pohodený v aute, môže sa počas jazdy hýbať, poškodiť sa o iné predmety či napríklad pri prudkom brzdení spôsobiť ujmu na majetku alebo zdraví, vzhľadom na jeho vyššiu hmotnosť,“ varuje pred nevhodným skladovaním Robert Barta.

nabíjací kábel pre elektromobil

Počasie mu neublíži

Hoci sa na nabíjací kábel vzťahuje bežná zákonná záručná lehota, tá nepokrýva mechanické poškodenie. „Pri používaní by ste mali teda mali dávať pozor na to, aby ste kábel chránili pred neželaným prejazdom, pádom, neprimeraným ťahom či zalomením. Po použití by ste tiež mali nasadiť ochranné kryty,“ upozorňuje Robert Barta. Vonkajších teplôt či nabíjania počas dažďa sa však nemusíte báť. Nabíjacie káble je možné použiť v rozmedzí teplôt od mínus 30 až do plus 50 stupňov Celzia, takže ani zimné mesiace či naopak, extrémne letné horúčavy by životnosť kábla nemali ovplyvniť. „Časti nabíjacieho kábla však chráňte pred snehom a ľadom a rovnako tak ich nikdy neponárajte do vody,“  uzatvára Robert Barta, koordinátor eMobility a nabíjacej infraštruktúry spoločnosti ŠKODA AUTO Slovensko.

ZDIEĽAŤ