Spoločnosti PEUGEOT SPORT a TOTAL, spolupracujúce už 25 rokov, zverejnili hlavné technické parametre agregátu modelu Hypercar LMH, určeného pre seriál vytrvalostných pretekov FIA ​​WORLD ENDURANCE CHAMPIONSHIP (FIA WEC).
Obe rešpektované spoločnosti spojili svoje skúsenosti a know-how v oblasti hybridizácie a vývoja špičkových závodných špeciálov, aby v súlade s novými predpismi FIA WEC vytvorili úplne  nový agregát (PEUGEOT HYBRID4 500 KW).

Obrázok

K hlavným súčastiam novej  pohonnej jednotky PEUGEOT HYBRID4 500KW patria:

— hybridná technológia, s 2,6 litrovým benzínovým motorom V6 s technológiou twin-turbo (dvojicou turbodúchadiel) s výkonom 500 kW (680 koní), umiestneným vzadu uprostred v kombinácii s predným  elektromotorom s výkonom 200 kW,

— batéria s vysokou energetickou hustotou, ktorú spoločne vyvíjajú PEUGEOT SPORT a TOTAL

— pohon všetkých kolies a sekvenčná 7-stupňová prevodovka,

— inteligentný pohon a manažment toku energie, kľúčové komponenty pre dosiahnutie vysokého výkonu, vyvíjané  pod vedením Françoisa Coudraina, šéfinžiniera sekcie športových motorov pre seriál vytrvalostných pretekov v rámci divízie PEUGEOT Sport.

Spaľovací motor kompletne vyvinutý divíziou  PEUGEOT SPORT

PEUGEOT Sport využil svoje skúsenosti z vytrvalostných pretekov (motory V12 a V8 v modeli PEUGEOT 908) a skúsenosti spoločnosti PSA Motorsport v majstrovstvách sveta FIA v rely (štvorvalcové agregáty) pri vývoji nového 2,6-litrového šesťvalcového motoru twin-turbo s rozovretím valcov 90 stupňov. Za vodičom umiestnený motor pri hmotnosti 165 kg vyvinie výkon 500 kW / 680 k a poháňa zadné kolesá.

“Architektúra pohonného ústrojenstva modelu PEUGEOT HYBRID4 500 KW do posledného detailu zohľadňuje nové predpisy FIA pre vytrvalostné preteky v rámci seriálu WEC,” hovorí François Coudrain, šéfinžinier sekcie športových motorov pre seriál vytrvalostných pretekov v rámci divízie PEUGEOT Sport. “Spočiatku sme uvažovali o jednom turbe, ale nevedeli sme tak motor presne vyvážiť. Agregát V6 s dvojicou turbodúchadiel  je ideálnym kompromisom medzi nárokmi na technológiou, hmotnosťou, architektúrou, spoľahlivosťou a výkonom.”

Robotizovaná sekvenčná sedemstupňová prevodovka (plus spiatočka) bude ovládaná radiacimi páčkami na volante a elektronicky riadený bude taktiež divíziou  PEUGEOT Sport vyvinutý brake-by-wire brzdový systém. Vodič bude schopný regulovať intenzitu brzdenia motorom generovanú elektromotorom pri spomaľovaní a silu prítlaku brzdových doštičiek na kotúče  tak, aby bol dosiahnutý optimálny pomer medzi rekuperáciou a hydraulickým brzdením.

Optimálny manažment energie počas akcelerácie aj rekuperácie (predpismi daný limit 200 kW) bude preto kľúčovou vlastnosťou pri  ladení výkonu a efektívnosti automobilu.

Mazivá vyvinuté spoločnosťou TOTAL

Dôležitým faktorom pri zvyšovaní konkurencieschopnosti modelu budú  chladiace kvapaliny a lubrikanty, ktoré bude PEUGEOT Sport používať v motore a prevodovke špeciálu  Hypercar a ktoré sú na mieru vyvinuté spoločnosťou TOTAL s dôrazom na ich trvácnosť pri vysokom zaťažení a v širokom teplotnom rozpätí. Total tiež vyvinul špeciálne mazivá a oleje, ktoré sú výsledkom optimalizácie receptúry, získanej jeho dlhoročnými skúsenosťami z pôsobenia v motoršporte.

 Inžinieri zo spoločnosti TOTAL sa budú zúčastňovať pretekov ako regulárni členovia tímu a budú odoberať a následne analyzovať vzorky s cieľom monitorovať životnosť jednotlivých komponentov vozidla.

obrázok

ELEKTRICKÝ MOTOR OD PEUGEOT SPORT

Vpredu je divíziou PEUGEOT Sport navrhnutý elektromotor  s výkonom 200 kW, ktorý bude poháňať predné kolesá a ktorý vznikol s využitím skúseností  tímu s vývojom elektromotorov a riadiacich jednotiek pre sériové automobily.  Tieto skúsenosti boli navyše umocnené:

— skúsenosťami divízie PSA Motorsport pri navrhovaní a vývoji elektrických a elektrifikovaných systémov pre motoršport,

— nedávnym uvedením modelového radu PEUGEOT SPORT ENGINEERED a know-how, ktoré PEUGEOT a skupina PSA získali na poli vývoja hybridov a čisto elektrickej mobility.

“Motor je doplnený ľahkou, vysoko efektívnou jednostupňovou prevodovkou a  najnovším invertorom pre prenos energie z batérie  do motoru,” hovorí François Coudrain. “ Vďaka novému systému pre manažment energie bude schopný bezprostredne využiť všetku energiu, dostupnú z batérie. Skúsenosti PSA Motorsport, získané v rámci seriálu  WRC a vo Formuli E nám pomôžu pri vývoji softvéru pre správu riadiacich  a energetických systémov (rekuperácia brzdnej energie, intenzita akcelerácie, rýchlosť odozvy, zníženie spotreby),” dopĺňa François Coudrain.

Inovatívny koncept batérie, vyvinutý s  TOTALom A jeho dcérskou spoločnosťou SAFT

Ultravýkonnú batériu s vysokou hustotou vyvinuli spoločne PEUGEOT Sport a Saft, dcérska firma spoločnosti  Total.  Jednou z kľúčových vecí pre dosiahnutie vysokého výkonu je, aby batéria bola dokonale implementovaná nielen do auta, ale aj do manažmentu riadenia energie v pohonnej jednotke. So zohľadnením špecifikácií, navrhnutých divíziou PEUGEOT Sport, vybrali inžinieri Saftu najlepší typ článkov a vyvinuli akumulátory s dostatočnou kapacitou,  ktoré však uprednostňujú výkon pred hustotou energie.

“Najväčšou výzvou bola optimalizácia procesu využitia energie, uskladnenej v batérii,” vysvetľuje Kamen Nechev, technický riaditeľ spoločnosti Saft. “Aby ste ju dosiahli, potrebujete  extrémne krátky nabíjací čas v kombinácii s vysokokapacitnými batériovými článkami, čím vytvoríte batériu, schopnú dodať maximálny výkon v minimálnom možnom čase. Najefektívnejšie riešenie spočíva v riadení optimalizácie nabíjania a množstva dostupnej energie v reálnom čase.”

Nová batéria sa nachádza v karbónovom puzdre, zabudovanom do monokoku za vodičom a pod palivovou nádržou.  Bola navrhnutá tak, aby  spájala odolnosť so schopnosťou dodávať konštantný výkon počas pretekov, ktoré môžu trvať až 24 hodín, občas aj dlhšie. Spoločnosť Total je zodpovedná za homologizáciu batérie, ktorá sa bude montovať  v novej dielni divízie PEUGEOT Sport vo Versailles-Satory, neďaleko Paríža.

Spolupráca medzi spoločnosťami PEUGEOT Sport a Total na programe vývoja auta a komponentov  pre vytrvalostné závody  FIA WEC je absolútne v súlade, pokiaľ ide o organizáciu práce a zdieľanie pracovných pozícií,  so zámerom vytvoriť spoločný podnik pre výrobu batériových článkov, ktorý má ambíciu stať sa vo výrobe batérií európskou jednotkou.

AGREGÁT PEUGEOT HYBRID4 500KW

Aj keď má spaľovací motor výkon 500 kW (680 k) a elektromotor ponúka ďalších 200 kW (272 k) , prijaté obmedzenia limitujú maximálny dosiahnutý výkon počas pretekov len na 500 kW. Aby sa agregát prispôsobil rôznym situáciám, ktoré počas pretekov môžu nastať, funguje podľa týchto princípov:

— predpisy zakazujú využitie elektrickej energie pri rýchlosti pod 120 km/h, takže sa elektromotor aktivuje až po jej dosiahnutí. Auto sa z pokoja vždy musí rozbiehať iba s využitím svojho spaľovacieho agregátu,

— pri plnom zaťažení je maximálny výkon bi-turba V6 obmedzený na 300 kW (408 hp) a prispôsobuje sa dostupnému výkonu 200 kW elektromotoru, ktorý priamo  závisí  od úrovne nabitia batérie,

— akonáhle sa elektromotor aktivuje, auto sa samočinne prepne do režimu s pohonom oboch náprav, čím sa zároveň mení aj jeho správanie sa na ceste, napríklad je schopné prechádzať zákrutami vyššou rýchlosťou,

— akonáhle sa batéria s vysokou hustotou vybije, spaľovací motor sa vráti k svojmu pôvodnému maximálnemu výkonu 500 kW (680 k) a poháňaná  bude len zadná náprava. Počas pretekov bude  batéria pred štartom nabitá prostredníctvom kábla z externej nabíjacej stanice. Akonáhle preteky odštartujú, batéria funguje úplne nezávisle a bude sa nabíjať iba rekuperáciou pri brzdení.

Predpisy povoľujú  nasledujúce výnimky:

— ak je batéria prázdna, maximálny výkon spaľovacieho motoru sa môže na konci roviniek zvýšiť o tri percentná na 515 kW (700 k), vtedy elektromotor funguje ako 15 KW alternátor.  Táto zmena je automaticky regulovaná elektronikou auta,

— možnosť použiť spaľovací motor, alebo elektromotor, prípadne oba súčasne pri vjazde alebo výjazde z boxov, alebo keď je rýchlosť obmedzená na 60 km/h.

V súlade s platnými predpismi bude Hypercar vybavený špeciálnymi snímačmi na monitorovanie a prenos úrovne výkonu, nameraného na všetkých štyroch kolesách v reálnom čase do FIA, tak aby bol dodržaný maximálny výkon špecifikovaný v BoP (Balance of Performance).

Ešte pred ostrým testovaním na trati, ktoré by malo začať koncom roku 2021, budú spoločnosti PEUGEOT a TOTAL pokračovať vo vývoji a dolaďovaní agregátu, čo v praxi znamená testy na výkonovej stolici  a prostredníctvom simulátorov v prvej polovici roku 2021.

VÝSKUM A VÝVOJ V RÁMCI SKUPINY PSA

Aj keď je motoristický šport plnohodnotným laboratóriom na reálne testovanie nových technológií, skúsenosti automobilky PEUGEOT a celej skupiny PSA v oblasti elektrifikovaných vozidiel umožnili divízii ccťažiť pri vývoji komponentov a rôznych systémov z ďalších synergií, vrátane úzkej spolupráce medzi inžiniermi vyvíjajúcimi motory pre  bežné a pre závodné autá.

PEUGEOT Sport zamestnáva množstvo inžinierov, ktorí rovnako ako François Coudrain, mali počas svojej kariéry príležitosť uplatniť svoje odborné znalosti tak pri sériovej výrobe cestných modelov, ako aj pri vývoji závodných automobilov. Toto výnimočné a veľmi cenné know-how  sa premieta do praktických skúseností, stojacich za úspechom značky PEUGEOT SPORT ENGINEERED, ktorá  svoje prvé ovocie priniesla v podobe modelu PEUGEOT 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED. Toto prevedenie modelu PEUGEOT 508 (360 koní / 520 Nm / CO2 emisie podľa WLTP : 46g / km) perfektne  stelesňuje nový  koncept chápania výkonu – Neo-Performance. Ten v sebe dokonale  spája  tie najpokrokovejšie technológie s dlhou športovou tradíciou značky. Je to najvýkonnejší PEUGEOT, určený na bežné cesty a  jeho systémy vyvinuté spoločnosťou PEUGEOT Sport sú zdrojom inšpirácie pre program FIA WEC.

V neposlednom rade treba vyzdvihnúť aj systém zdieľania informácií s ostatnými oddeleniami „Motorsport“ skupiny PSA, ktorý priniesol svoje ovocie, najmä pokiaľ ide o riadiace jednotky a softvér pre energetický manažment (rekuperácia, riadenie výkonu pri akcelerácii, doba odozvy, zníženie spotreby) pohonného reťazca.

ZDIEĽAŤ

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here