smartfon_Asus_ZenFone_5

Asus Zenfone 5 – už samotný názov znie povedome, však? Pokiaľ ste v duchu prikývli, máte pravdu, model s takýmto označením sme tu už mali. Po štyroch rokoch vstupuje spoločnosť Asus na trh opäť s modelom rovnakého označenia. Podarí sa jej uspieť? A aká je tohtoročná sklenená novinka s duálnym fotoaparátom či umelou inteligenciou?

Dizajn a ovládanie

Asus Zenfone 5 má rozhodne čo ponúknuť. Všetko to začína jeho moderným dizajnom a hodnotne vyzerajúcimi materiálmi. Predná strana je celá sklenená, zatiaľ čo zvyšná časť telefónu je vyrobená z leteckého hliníka. Vďaka tomu telefón, aj napriek svojim rozmerom 153×75.7×7.9 mm, váži len 155 gramov. Vďaka špeciálnej úprave vyzerá aj chrbát telefónu výnimočne a rovnako ako predná strana je taktiež chránený tvrdeným ochranným sklom. Hrany zariadenia sú zaoblené a plynule prechádzajú do rovných častí. S ovládaním sme nemali väčšie problémy, avšak 6,2 palcový displej nám dal rozhodne zabrať.

Displej – Výrez a jeho (ne)výhody

Smartfón sa nám zapáčil od prvého okamihu a veľkú zásluhu na tom má práve predná strana. Tej kraľuje 6,2 palcový IPS LCD FullHD+ displej s minimálnymi rámčekmi, výrezom vo vrchnej časti a moderným pomerom strán 18:9. Vďaka umelej inteligencii, ktorá fungovala presne podľa očakávaní, telefón prispôsobí farebnosť displeja okolitému prostrediu. Používanie na priamom slnku  bolo pre dostatočne vysoký maximálny jas bezproblémové. Štandard DCI-P3 zaručí kvalitné a živé farby, ktoré si však môžete upraviť podľa seba v nastaveniach a vďaka funkcii Splendid.

Tá umožňuje naplánovať si každodenné zapnutie filtra modrého svetla, ktoré v neskorých večerných hodinách unavuje vaše oči. Je možné, že horný softvérový výrez nesadne každému. Jeho vypnutie je ľahké, stačí sa preklikať do nastavení obrazovky a označiť voľbu „skryť vrub“. Týmto činom sa však plocha, ktorú možno využiť, zmenší a predná strana viac nepôsobí tak výnimočne ako predtým. Rohy, ktoré pôvodne zobrazovali prichádzajúce upozornenia, čas či percentá batérie nahradí softvérovo vytvorená čierna lišta. Aby toho nebolo málo, po stiahnutí vrchnej stavovej lišty sa miesto výrezu začne správať zvláštne a miesto čiernej obrazovky máme zrazu bielu s malými čiernymi rohmi. Spoločnosť Asus však o tomto probléme určite vie a jeho riešením bude klasická aktualizácia.

Predný (selfie) fotoaparát

Predná kamera, reproduktor na volania a snímač okolitého jasu sa ukrývajú vo výreze na prednej strane zariadenia. Selfie kamera dostala rozlíšenie 8 Mpx a clonové číslo f/2.0, čo je slušný štandard. Keďže jej šošovka má širokouhlý záber až 120 °, je veľmi podobná tej v smartfóne LG G7 ThinQ.

Nežnejšie pohlavie určite poteší predinštalovaná aplikácia Selfie Master, ktorá zjemní vašu pokožku a slúži na vytváranie čo najdokonalejších selfie fotografií. Okrem skrášlenia tváre je k dispozícii režim koláže, prezentácie alebo ZeniMoji, čo sú vlastne smajlíci podobne ako predstavil Apple pri svojej vlajkovej lodi iPhone X. Táto „zábavka“ funguje s miernym oneskorením, avšak slúži pre zábavu najmä deťom. Selfie kameru hodnotíme pozitívne a vďaka jej širokouhlej šošovke dostanete na fotografiu viacero predmetov súčasne, aj pokiaľ fotíte relatívne zblízka.

Zabezpečenie smartfónu Asus Zenfone 5

Na chvíľu sa ešte k prednej kamere vrátime, pretože okrem vytvárania fotografií slúži aj na odomykanie zariadenia pomocou Face ID, čiže vašich biometrických údajov tváre. Druhý spôsob je odomykanie pomocou snímača odtlačkov prstov, ktorý fungoval dokonale za každých podmienok. Oba spôsoby možno používať súčasne a pre zvýšenie bezpečnosti odporúčame zvoliť ako záložné heslo zložitejší PIN kód.

Snímač odtlačkov možno použiť aj ako spôsob prijatia prichádzajúceho hovoru a potiahnutím zobrazíte upozornenia v hornej lište.

Audio, batéria a výdrž smartfónu Asus Zenfone 5

Spodná strana smartfónu disponuje 3,5 mm Jack konektorom, ktorý sa pri drahších modeloch zvykne akosi strácať. Po zapojení slúchadiel vás poteší možnosť upravenia zvuku alebo režim DTS. Žial pribalené slúchadlá sme nemali možnosť otestovať, neboli súčasťou balenia. Hlavný reproduktor sa nachádza vedľa USB-C konektora a vychádza z neho väčšina zvuku. Druhým reproduktorom je vlastne slúchadlo na volania v hornej časti displeja, ktoré slúži viacmenej na tvorbu priestorového zvuku.  Celkový zvukový prejav je vynikajúci, chválime čistotu zvuku a taktiež maximálnu hlasitosť.

Asus Zenfone 5 je vybavený 3300 mAh Li-Ion batériou, ktorej výdrž sa vyšplhá podľa vášho používania na približne 1/1,5 dňa. Aj vďaka funkcii PowerMaster, ktorú nájdete v správcovi telefónu, sa umelá inteligencia postará o efektívne nabíjanie telefónu. PowerMaster disponuje množstvom nastavení a učenie umelej inteligencie ochráni batériu pred jej poškodením a prebitím. Procesor Qualcomm podporuje štandard pre rýchle nabíjanie Quick Charge 4.0 a Asus Zenfone 5 bude plne nabitý do približne 1,5 hodiny.

Zadný fotoaparát

Asus Zenfone 5 používa umelú inteligenciu aj pri fotografovaní a vďaka strojovému učeniu automaticky rozpoznáva rôzne objekty. Hlavný snímač duálneho fotoaparátu  má rozlíšenie 12 Mpx a clonové číslo f/1.8 zabezpečuje dostatočne osvetlené fotografie aj pri horších svetelných podmienkach. Sekundárny snímač je podobne ako predná kamera širokouhlý a disponuje rozlíšením 8 Mpx s clonou f/2.0. Automatické zaostrovanie fungovalo bezchybne a veľké plus dávame 4-osovej stabilizácii. Fotografie majú živé reálne farby, vysokú ostrosť aj bez manuálneho zapínania HDR režimu a taktiež dobrý jas. Málinko horšie sú na tom fotografie fotené v noci a širokouhlé snímanie odporúčame používať s rozumom. Kvalita fotografie je o niečo horšia, avšak obsiahne viacero objektov súčasne. Video je možné zaznamenávať v kvalite 4K prípadne Full HD s 60fps. K dispozícii je aj možnosť tvorby spomalených záberov (240 a 120fps).

Fotografie nasnímané počas recenzie

Výkon, pamäť a používateľské prostredie

Kombinácia 8-jadrového procesora Qualcomm Snapdragon 636, grafického čipu Aderano 5094GB operačnej pamäte RAM je pre tento smartfón ako stvorená. Utiahne takmer čokoľvek a čo sa týka plynulosti, počas jeho používania sme nezaznamenali výraznejšie problémy. Zvládne aj náročnejšie herné tituly, možno nie s maximálnym rozlíšením či detailmi, no zaručene v dobrej kvalite, aby ste z 6,2 palcového Full HD+ displeja vydolovali maximum. Operačný systém Android 8.0 je doplnený o nadstavbu ZenUI 5.0, ktorá disponuje nekonečným množstvom funkcií. Pri dlhšom stlačení akejkoľvek aplikácie sa vám zobrazí sekundárne menu a vy sa rozhodnete, akú akciu zvolíte. Táto vychytávka šetrí váš čas a zefektívňuje používanie recenzovaného modelu. Používateľské prostredie si môžete upravovať mnohými spôsobmi. Vnútornú pamäť 64 GB možno rozšíriť pomocou microSD karty. V prípadne že máte dve čísla, v telefóne dokážete používať aj dve nano SIM karty súčasne.

Funkcia Herný džin vám  otvorí nové možnosti pri hraní vašich obľúbených hier, ako je napríklad priamy prenos videí počas hrania na sieť YouTube či záznam obrazovky vo vysokej kvalite. Taktiež je možné nastaviť si prioritu a zvýšiť výkon danej hry. Umelú inteligenciu možno použiť aj na zrýchlenie bežných aplikácií, inteligentné vyzváňanie telefónu a šikovné používanie zapnutej obrazovky. Používanie AI si môžete priam „vynútiť“ cez hornú lištu stlačením ikony „posilnenie umelej inteligencie“. Treba však myslieť na to, že sa to odrazí v konečnej výdrži batérie.

Sociálne siete využíva každý z nás dennodenne a ani funkcia Twin Apps nie je teda na škodu. Pokiaľ máte dve kontá k akejkoľvek sociálnej sieti, môžete ich používať súčasne.

Posledným z najzaujímavejších „zlepšovákov“ je funkcia ZenMotion. Pokiaľ si chcete používanie telefónu uľahčiť čo najviac, aktivujte si gestá dotyku a pohybu. Môžete tak jednoducho ovládať hovory, obrazovku či spúšťanie aplikácií na zhasnutej obrazovke.

Záverečné hodnotenie smartfónu Asus Zenfone 5
zaverecne hodnotenie Asus Zenfone 5Druhá generácia s modelovým označením Asus Zenfone 5 sa podarila na výbornú. Už prvé pohľady na zadnú stranu napovedajú, že sa nejedná o hocijakú strednú triedu. Po otočení testovaného smartfónu vám to potvrdí aj predná strana, ktorá vyniká vďaka veľkému a peknému displeju s výrezom. Trojica kamier fotí s rozumom a väčšina fotografií odzrkadľuje reálne prostredie. Tak ako to vyzerá v skutočnosti, tak to vyzerá aj na výslednej fotografii. Umelá inteligencia a množstvo funkcií spolu s plynulou, no prepracovanou nadstavbou vám ukážu ako má vyzerať „poriadny kus zariadenia“, ktoré si svoje miesto medzi najlepšími právom zaslúži. Cena testovaného smartfónu Asus Zenfone 5 začína na sume 387 € vrátane DPH a v balení váš poteší aj gumený ochranný obal. Ak máte aj napriek tejto recenzii predsudky voči produktom značky Asus, úprimne povedané, robíte veľkú chybu. S čistým svedomím môžeme prehlásiť, že ich tohtoročné produkty sa im naozaj podarili. Asus Zenfone 5 je dostupný v striebornom a modrom farebnom prevedení.

Špecifikácia

Zariadenie Smartfón
Výrobca Asus