fotoaparát PANASONIC LUMIX DCGH5

Telo Fotoaparátu Lumix DC-GH5

Lumix DC-GH5 je fotoaparát, ktorý ocenia pokročilí fotografi, filmmakeri, ale aj experti, ktorým nestačí obyčajná bezzrkadlovka. Na pohľad toto masívne telo z pevnej horčíkovej zliatiny pôsobí profesionálne a veľmi pokročilo.

Pri kúpe v balení sa nachádza samotné telo čiernej farby, akumulátor, popruh, nabíjačka, krytka tela a manuál na používanie.

Samotné telo váži až 725 g, čo nie je zrovna málo, ale za kvalitu vyhotovenia fotoaparátu to určite stojí. Fyzické rozmery má 13,85 cm na šírku, 9,81 cm na výšku a 8,74 cm na hĺbku.

fotoaparát PANASONIC LUMIX DCGH5

Keďže Lumix DC-GH5 je bezzrkadlovka, má elektronický hľadáčik, čo môže byť pre niektorých klasických fotografov nezvyk. Ale oproti konkurencii je vyhotovený veľmi kvalitne a stále viac sa približuje k reálnemu zobrazeniu farieb.

Citlivosť snímača a miera, s akou sa dokáže softvér vysporiadať so šumom u fotoaparátov je veľmi často rozoberaná téma. V tomto prípade fotoaparát by si zaslúžil mať väčšiu citlivosť, ale aj pri maximálnej hodnote ISO, teda 25 600 ISO, je šum zvládnuteľný a dá sa stále použiť, i keď nie na reprezentatívne fotografie.

Snímač je naozaj kvalitný Live MOS s rozmerom 4/3“. Má až 20,3 Mpx, čo úplne stačí aj na billboard. Pomer strán má 4:3. Pri testovaní sme zistili, že aj keď máme nastavený iný pomer strán pri fotografovaní, v surovom formáte fotografie (raw), mal stále maximálny rozmer fotografie zachovaný v dátach. Aj keď už nemá antialiasingový filter, na rozdiel od predchádzajúcich verzií má nový obrazový procesor Venus Engine, ktorý vylepšuje spracovanie textúry. O realistické podanie farieb sa stará 3D kontrola farieb a o ostré vykresľovanie a detaily sa stará technológia Multy-pixel Luminance Generation a Intelligent Detail Processing.

Uzávierka má minimálny čas 1/8000 sekundy, aj keď je možnosť fotografovať až v 1/16000 sekundy, ale už nie vďaka klasickej štrbinovej uzávierke – teda vyhotovené digitálne postupným snímaním čipu. V testoch sa stávalo, že rýchlo pohybujúce sa predmety zhora nadol boli natiahnuté a vyzerali veľmi nerealisticky.

Ako už bolo v úvode spomenuté, fotoaparát nie je len pre fotografov, ale keďže je to Lumix, je zameraný aj na natáčanie videa. Má rozlíšenie až 4K UHD (4096 x 2160 pixelov). Pri plnom rozlíšení má snímkovaciu frekvenciu 60 snímok za sekundu, čo samozrejme stačí na spomalené zábery. S 50% rýchlosťou videa stále máme maximálnu kvalitu záberu. Ale pri FullHD natáčaní je možné dosiahnuť snímkovú frekvenciu až 240 snímok za sekundu. V tele fotoaparátu je zabudovaný klasický stereo zvukový záznam, aj keď profesionálne sa stavaný mikrofón nevyužíva. Na to sú tu štandardné horné sane fotoaparátu, kde sa zapojí externý mikrofón.

fotoaparát PANASONIC LUMIX DCGH5

Filmmakeri ocenia aj spôsob ukladania videa. Obsahuje štandardné video kontajnery .mov a .mp4. Video kodeky obsahuje H.264/MPEG4 AVC, AVCHD. Ale má aj nový HEIF, pre ktorý v súčasnosti nie je až taká veľká softvérová podpora. Taktiež nadšencov videa poteší kvalitne spracovaná optická stabilizácia obrazu.

Lumix DC-GH5 podporuje klasické karty SD, SDHC, SDXC, ale s maximálnou veľkosťou 256 GB, ktoré sa dajú dať do duálnych slotov. V nastavení fotoaparátu je možnosť nastavenia duálneho zápisu, teda na obidve karty zároveň, v prípade poškodenia jednej z nich alebo postupného zapisovania vo vami zvolenom poradí. Formáty fotografie má štandardné JPG a RAW.

Pri testovaní sme využívali Røde mikrofón zapojený cez 3,5mm jack do tela bezzrkadlovky a celkový dojem z videa bol veľmi uspokojujúci.

3,2“ displej, teda 8,13 cm, je otočný, výklopný o 180° a samozrejme dotykový. Ako zvyčajne, pri fotografovaní alebo natáčaní sa môže fotoaparát zdvihnúť nad hlavu alebo spustiť tesne nad zem a počas toho mať kontrolu nad snímaným obrazom.

Fotoaparát Lumix DC-GH5 by mal vydržať aj v mraze do -10 °C a aj pri väčšej vlhkosti, ale pri testovaní v zime sa stalo, že softvér sekol a nebolo ho možné vypnúť. Až po vybratí akumulátora a opätovnom zasunutí sa znovu rozbehol.

Fotografi, ale aj kameramani určite ocenia 4:2:2 10-bit farebnú hĺbku, s ktorou je možné do istej miery bezstratovo upravovať farebnosť videa či fotografie. To znamená, že je možných až neuveriteľných 5 miliárd rôznych farieb, ktoré ľudské oko môže vidieť. Pre športových fotografov je výhoda fotografovania až 12 snímok za sekundu. Tým fotograf zachytí každý moment aj pri rýchlych pohyboch.

Ovládanie je veľmi intuitívne a už po pár minútach si aj používateľ konkurenčných značiek dokáže zvyknúť na ovládanie. Má viacero programovateľných tlačidiel, ktoré sú na ľahko zapamätateľných miestach. Všetky sa dajú prispôsobiť dlhým stlačením daných tlačidiel na vami zvolenú funkciu. Funkcií je naozaj veľké množstvo, takže prispôsobenie je možné aj na špecifické situácie. Zaujímavý je aj otočný volič režimov snímania, ktorý sa dá zaaretovať proti náhodným zmenám režimu.

Akumulátory Panasonic DMW-BLF19 a DMW-BGGH5, s výdržou 1860 mAh, pri samotnom fotografovaní vydržia až 410 snímok. V tom prípade sa fotograf musí veľmi snažiť o úsporu batérie a tomu napomáha aj režim šetrenia batérie. V praxi akumulátor vydrží trochu menej, kvôli neustálemu prezeraniu fotografií. Preto fotograf, ak má málo batérie by sa mal snažiť o neprezeranie fotografií priamo vo fotoaparáte a nepoužívať Live View, teda živý náhľad, aby mu kapacita akumulátora vydržala požadovaný počet snímok.

fotogragia nasnímaná PANASONIC LUMIX DCGH5

Celkové hodnotenie tejto bezzrkadlovky Lumix DC-GH5 je veľmi kladné, vďaka kvalite snímača spolu s prispôsobiteľnosťou pre daného používateľa.

Objektív

fotoaparát PANASONIC LUMIX DCGH5

Panasonic Leica DG 12-60mm f/2,8 – 4,0 APSH je ideálna voľba transfokálneho objektívu pre väčšinu situácií. Kvalitné prevedenie optických členov, pevná kovová konštrukcia a vysoká svetelnosť dokazuje kvalitu tohto objektívu.

Keďže je určený prioritne na Lumix bezzrkadlovky, tak si treba dávať pozor na takzvaný crop factor. V tomto prípade ohnisková vzdialenosť reálne predstavuje 24 až 120 milimetrov, takže crop factor 2x. Predstavuje to až 6-násobný optický zoom s najkratšou zaostrovacou vzdialenosťou 20 milimetrov.

Bajonet objektívu je štandardný Micro 4/3 a filtrový závit má 62 milimetrov

Telo objektívu je kovové a je odolné voči poveternostným podmienkam, ako vode a prachu. Aj keď je vhodný na väčšinu bežne používaných scén, zvoliť si ho ako výletný objektív stojí za zváženie, kvôli jeho váhe 320 gramov. Spolu s Lumix DG-GH5 aj so všetkým príslušenstvom môže mať až jeden kilogram. Preto je na vás, či chcete celý deň nosiť jeden kilogram ťažký fotoaparát.

Je skonštruovaný zo 14 optických členov a obsahuje aj elementy, ktoré zapríčiňujú elimináciu distorcie, teda skreslenia obrazu. Opticky je veľmi málo chybový, čo nám umožňuje fotografovať aj na priamom slnečnom svetle, pri nízkej clone ako aj vo väčšej tme a kvalita obrazu je stále veľmi uspokojivá.

Umožňuje nám aj natáčanie dokonca 4K videa, vďaka jeho fyzikálnym vlastnostiam a veľmi kvalitnému automatickému ostreniu. Špeciálny povrch na prednej šošovke je potiahnutý nanomateriálom, ktorý zabezpečuje redukciu odrazov v celom svetelnom spektre. V praxi znižuje chromatickú aberáciu, ktorá pri testovaní bola naozaj nízka. Ale aj v tmavej scéne svietiace objekty majú lepšie vyzerajúce hrany.

Nemalo by sa zabudnúť na príjemný bokeh, ktorý sa dá dosiahnuť na minimálnej clone. Tento objektív ponúka svetelnosť až f/2,8 pri najširšom zábere a pri najužšom f/4,0, čo je postačujúce na primerané rozostrenie pozadia. Objekty vystúpia do popredia, čo sa dá využiť napríklad na portrétovú fotografiu.

Na video a na snímky s dlhším časom z ruky, až do 1/20 sekundy, je vhodný aj vďaka 5 krokovej stabilizácii.

PANASONIC LUMIX DCGH5

Spoločné fotenie v teréne

Lumix DC-GH5 spolu s Leica 12-60mm v teréne sa ukázali ako kompaktný fotografický prístroj, ale aj ako kvalitná kamera. Táto dvojica je vhodná pre väčšinu bežne používaných prípadov v praxi. Kvalitným vyhotovením snímača a softvérovej časti bezzrkadlovky spolu s rýchlym, tichým zaostrovaním objektívu vzniká dvojica vhodná na poloprofesionálne natáčanie, fotografovanie rôznych žánrov v rôznych scénach, ale aj na kvalitné dovolenkové zábery a na bežné kultúrne podujatia.

foto nasnímané PANASONIC LUMIX DCGH5

techvia.sk