recenzia_Seat_Ateca_techvia
Prvým automobilom značky Seat, ktorý sme mali možnosť otestovať, bola malá, no nadmieru živá, Ibiza FR s 1,5 litrovým benzínovým motorom. Dnes sa pozrieme na model, ktorý je konkurenciou pre automobily známe a všeobecne veľmi obľúbené. Predstavujeme vám nové španielske SUV – Seat Ateca.

Seat Ateca prichádza v základe s novým 1-litrovým benzínovým turbo motorom. Tieto trojvalce sú aj v našich končinách čoraz bežnejšie a takmer každá automobilka disponuje minimálne jedným modelom, ktorý vybavila týmto motorom. Okrem recenzovaného modelu ním disponuje aj nový Leon, Ibiza či nová Octavia od značky Škoda.

recenzia_Seat_Ateca_techvia

Krátke predstavenie modelu Seat Ateca

Recenzovaný model je na trhu už od roku 2016 a samozrejme, okrem klasického trojvalca, je dostupný hneď v niekoľkých variantoch. Celú výbavu automobilu si však môžete nakonfigurovať podľa seba, a to na oficiálnej stránke spoločnosti Seat. Do našej redakcie prišla Ateca s 1.6 litrovým TDI motorom, automatickou 7-stupňovou DSG prevodovkou a s predným náhonom. Ateca nás pri testovaní príjemne prekvapila aj dvojzónovou klimatizáciou, 8-palcovým dotykovým displejom a množstvom drobných doplnkov, ako je napríklad úložný priestor pre mobilné zariadenie, dvojica USB portov pre nabíjanie či pohodlné ovládanie funkcií automobilu pomocou tlačidiel na volante. Seat Ateca jednoducho disponuje všetkými vymoženosťami, ktoré budete na ceste za dobrodružstvami potrebovať.

recenzia_Seat_Ateca_techvia

Dizajn a úložné priestory

Svoje miesto v rodine SUV si Ateca právom zaslúži svojimi rozmermi:  dĺžkou 4363 mm, šírkou 1841 mm, výškou 1601 mm a rázvorom 2638 mm. Nie je to jedno z tých obrovských SUV-iek, je práve „tak akurát“ do mesta a nestratí sa aj v teréne.  Hoci navonok nevyzerá príliš mohutne, vnútri je miesta viac než dosť. Túto skutočnosť ocenia najmä „tí vysokí“ z nás, keďže štvorčlenná posádka s výškou okolo 180 cm sa pri našom teste do auta pohodlne zmestila. Kufor disponuje veľkosťou 510 litrov. Tento objem má však len verzia s pohonom prednej nápravy. Kufor verzie s pohonom všetkých štyroch kolies má o 25 litrov menej.  Stále je to vcelku dostatočný priestor na bežnú batožinu a postačí aj na dovolenku.

recenzia_Seat_Ateca_techvia

Kufor je oproti relatívne malému hatchbacku, akým je napríklad Seat Leon, o 100 litrov väčší a nájdete v ňom množstvo detailov, ktoré robia túto časť auta veľmi zaujímavou. Okrem slušného osvetlenia nákladnej časti auta sa nám páčilo aj tvarovanie bočných výklenkov, uchytenie detských sedačiek „ISOFIX“ po oboch stranách a nesmieme zabudnúť ani na otvor pre lyže.

Pokiaľ sa ako štvorčlenná rodina rozhodnete ísť na zimnú lyžovačku, strešný nosič či “truhlu“  nevyhnutne nepotrebujete. Prvou možnosťou ako umiestniť lyže do recenzovaného Seatu Ateca, je odklopenie zadných sedačiek pomocou plastovej páčky priamo z kufra. Druhým a oveľa efektívnejším spôsobom je odklopenie strednej sedačky, presnejšie tej časti, o ktorú sa zvykneme opierať.  Vznikne tak otvor, do ktorého lyže bez problémov umiestnite. Pokiaľ tento variant predsa len nevyužijete, je tu ďalšia možnosť využitia strednej časti. Stredná sedačka totiž po odklopení zastáva aj funkciu opierky či držiaka na nápoj. Svojím dizajnom spríjemňuje vnútorný priestor a navyše aj prakticky poslúži.

Podlaha kufra ukrýva rezervu a kľúč potrebný k výmene poškodeného kolesa.

Šikovnou a prakticky využiteľnou funkciou je bezdotykové otváranie kufra. Takéto otváranie kufra je moderné, elegantné a pohodlné, najmä ak máte plné ruky tašiek s nákupom či inej batožiny a museli by ste ich pri otváraní kufra položiť na zem. Piate dvere automobilu Seat Ateca môžete takto nielen otvárať, ale aj zatvárať.

Interiér a bezpečnosť automobilu Seat Ateca

recenzia_Seat_Ateca_techvia

Aj keď značka Seat patrí do koncernu VW, po dizajnovej stránke sa poberá sčasti vlastnou cestou. Určité prvky vám môžu byť známe z jej koncernových súrodencov, no my sa spracovaniu interiéru nebránime. Aj napriek kombinácii rôznych plastov, chrómovaných rámčekov okolo výduchov klimatizácie či displeja, je spracovanie interiéru na vysokej úrovni. Za príplatok môžete mať kožené  sedadlá, ku ktorým si viete zladiť aj farbu lesklých prvkov interiéru. Tieto lesklé čierne prvky sa nachádzajú najmä okolo tlačidiel stredového panela a taktiež okolo navigačného panela. Rozloženie ovládacích prvkov sme si počas testu poriadne preverili, keďže práve rôznym nastavovaním a ovládaním všemožných funkcií sa vodič prestáva maximálne sústrediť na dianie pred ním. Ich rozloženie schvaľujeme, pretože ovládanie klimatizácie, rádia či navigácie bolo veľmi intuitívne a za rýchlu odozvu a prehľadné menu 8-palcového stredového displeja dávame Atece veľké plus.

Po oboch stranách veľkého displeja sa nachádza pätica tlačidiel, vďaka ktorým s autom komunikujete pri väčšine úkonov. Občasné ťuknutie do dotykovej plochy takmer vôbec vodiča nezaťažuje, rýchlo si na to zvyknete. Voči dvojzónovej klimatizácii nemáme žiadne výhrady a oceňujeme aj možnosti pripojenia k multifunkčnému centru automobilu. Okrem 3,5 mm Jack konektora nájdete v priehradke pod tlačidlami klimatizácie aj dvojicu USB portov a nechýba ani bezdrôtová technológia Bluetooth. Audio je dostatočne kvalitné a za basový prejav testovaného modelu by sa nemusela hanbiť ani menšia stereo sústava.

recenzia_Seat_Ateca_techvia

Okrem 8-palcového navigačného panelu sa Seat rozhodol do výbavy modelu Ateca zaradiť aj digitálne budíky, ktoré si nás okamžite získali. Sú prehľadné a akcie vykonané na multifunkčnom volante sa na ich okamžite zobrazili. Odozva bola  rýchla a zobrazovacie schopnosti geniálne.

Okrem množstva zaujímavých prvkov ako sú napríklad vyhrievané predné sedadlá, ostrekovače či čelné okno, mysleli dizajnéri aj na bezpečnosť. A keďže model Ateca je určený najmä pre rodiny s deťmi, nechýba množstvo airbagov, senzorov, adaptívny tempomat či zadná kamera spolu s parkovacími senzormi. Tá vyhodnocuje prekážky nachádzajúce sa v blízkosti automobilu v reálnom čase, čo znamená, že berie do úvahy rýchlosť pohybujúceho sa automobilu, otáčanie kolies a predpokladá, kde sa bude prekážka nachádzať o nejaký čas neskôr. Toto považujeme sa výhodu najmä v zastavaných mestských častiach ako aj počas parkovania.

recenzia_Seat_Ateca_techvia

Hliníkové 18-palcové disky vyzerajú zaujímavo a vďaka výbave XCELLENCE sú súčasťou a bez príplatku. Náš automobil bol vybavený balíkom Ride a okrem alarmu, bola príplatková aj oranžová farba. Summa summarum, celý automobil stojí približne 28 000 € vrátane DPH. Záleží však len na vás, aké príplatky si zvolíte, a či si želáte výbavu XCELLENCE alebo by sa vám skôr hodila Ateca vo výbave FR.

Výkon a jazdné vlastnosti : Veľkolepé finále

recenzia_Seat_Ateca_techvia

Pri šoférovaní recenzovaného automobilu sme pociťovali skutočný pôžitok z jazdy. S autom sme strávili príjemných približne 1500 km. Kotúčové brzdy reagovali naozaj dobre a boli adekvátne jeho hmotnosti.  Seat Ateca aj napriek 18-palcovým kolesám kopíroval cestu veľmi dobre a aj zimné kolesá držali automobil na ceste celkom slušne. Dlhodobú spotrebu sme udržiavali počas celého nášho testu okolo 6,9 litra na 100 km. Funkciu štart/stop sme nechali zapnutú, aj keď ju príliš neobľubujeme. Ateca začala svoju cestu „vybavovačkami“ v našom hlavnom meste, z ktorého sme sa neskôr presunuli po diaľnici D1 do sídla našej redakcie – Žiliny. Pri testovaní pri jazde v teréne, počas fotenia a skúšania všetkých jej funkcií sme sa so spotrebou vyšplhali na 7,2 litra, čo sa však dalo predpokladať.

recenzia_Seat_Ateca_techvia

Ako si môžete pozrieť vo videu, tento rodinný SUV spoločník sa vďaka približne 183 mm svetlej výšky nezapotí ani pri jazde na horách či v náročnejšom teréne. Hoci recenzovaný model nedisponoval pohonom 4×4, boli sme milo prekvapení, že sa náš automobil aj bez pohonu všetkých kolies a bez ťažkostí vyhrabal z náročného terénu a nenechal nás v štichu.

recenzia_Seat_Ateca_techvia

Záverečné hodnotenie SUV automobilu Seat Ateca

Aj s dieselom môže byť zábava. To sme skonštatovali, keď sme sa s ním rozlúčili. Motor s objemom 1.6 litra o výkone 85 kW a krútiacim momentom až 250 nm si výborne rozumel so 7-stupňovým automatom a pri jazde na dlhšie vzdialenosti vám Ateca zaručí nielen pohodlie, ale aj rozumnú spotrebu, čo je pre zákazníka veľakrát kľúčovým parametrom pri výbere rodinného automobilu. Ateca dýcha na chrbát svojej konkurencii a pokiaľ hľadáte naozaj všestranného spoločníka za rozumnú cenu a v dobrej výbave, tento model vás nesklame.

techvia.sk