Seat Ibiza FR 1.5 Evo

Seat Ibiza je najpredávanejším modelom španielskeho výrobcu všetkých čias. Jeho piata generácia je konkurencieschopnejšia ako kedykoľvek predtým. Prichádza s výkonným motorom, zaujímavými jazdnými vlastnosťami za celkom prijateľnú cenu. To, či je Seat Ibiza FR hodná svojej ceny alebo dokážete podobný zážitok dosiahnuť aj s lacnejším trojvalcom posúďte spolu s nami.

Dizajn Seat Ibiza FR 1.5 Evo

Seat Ibiza FR 1.5 Evo techvia.sk

Seat Ibiza je stále ten dobrý hatchback, na ktorý sme boli zvyknutí. Jej rozmery sa príliš nezmenili a oproti staršiemu modelu je kratšia len o 2 mm. Poteší však oveľa viac priestoru vnútri vozidla, ktoré tak nepôsobí stiesnene. V tomto krátkom teste sme sa rozhodli testovanú novinku obsadiť tromi osobami z nášho tímu. Seat Ibiza FR dostala o 60 mm väčší rázvor a objem kufra sa medzigeneračne zväčšil až o 63 litrov. Celkový objem kufra tak činí 355 litrov, čo je na malý hatchback naozaj dobré.

Seat Ibiza FR 1.5 Evo techvia.sk

Značka Seat dostala neľahkú úlohu: postaviť automobil na platforme MBQ Ao značky Volkswagen. Určite všetci dobre viete, že Seat, VW a Audi patria do jedného koncernu, a tak nás nová Ibiza milo prekvapila. Aj napriek platforme, na ktorej bolo okrem testovaného modelu postavené aj nové VW Polo, je Seat Ibiza jedinečný automobil, ktorý vo verzii FR prináša ešte lepší pôžitok z jazdy.

Seat Ibiza FR 1.5 Evo techvia.sk

Ako spoznáte verziu FR? Oproti klasickej Ibize má hneď niekoľko odlišností, ktoré sú viditeľné na prvý pohľad. Auto má krajšie nárazníky, originálnejšiu masku chladiča a hlavne nápadné výfukové koncovky.

Interiér

Seat Ibiza FR 1.5 Evo techvia.sk

Materiál predných športových FR sedadiel testovaného vozidla bol príjemný a ich tvarovanie nám zabezpečilo pohodlnú jazdu aj kľukatejšími úsekmi našich ciest. Spracovanie interiéru bolo na vysokej úrovni, najmä čo sa týkalo detailov.

Celý interiér bol pretkaný červenou niťou, ktorá vynikla nielen na kožených predných sedadlách, ale aj na palubnej doske, riadiacej páke a skosenom športovo pôsobiacom volante. Nám sa najviac zapáčila kombinácia kožou potiahnutého volantu a lesklého dotykového panelu. Namiesto príplatkového 8 palcového SEAT Media System Plus displeja sa v našom automobile Ibiza FR nachádzal len štandardný 5 palcový farebný dotykový panel, vybavený ôsmimi hardvérovými tlačidlami a otvorom pre SD pamäťovú kartu. Kombináciu hardvérových tlačidiel a dotykového displeja schvaľujeme a úprimne, lepší 8 palcový panel nám nechýbal. Rozmiestnenie hardvérových tlačidiel je intuitívne, ľahko zapamätateľné a tým pádom pôsobí aj menej rušivo. Vodič sa tak dokáže plne sústrediť na cestu pred ním namiesto nekonečného vyťukávania po dotykovej obrazovke.

Seat Ibiza FR 1.5 Evo techvia.sk

Chválime aj dizajn budíkov, na ktorých sú informácie napríklad o jazde či stave auta prehľadne zoradené a ľahko čitateľné,  jednoduché ovládanie multifunkčného volantu a obľúbili sme si aj tlačidlá okolo riadiacej páky.

Seat Ibiza FR 1.5 Evo techvia.sk

Ani počas dlhých a chladných večerov nás auto nesklamalo. Podsvietenie interiéru ladilo s červeným prešívaním celého interiéru a pokiaľ chcete mať vo svojom modeli aj vyhrievané sedačky, odporúčame vám priplatiť si za Winter packet, ktorý okrem nich obsahuje aj vyhrievané trysky odstrekovačov. FR výbavu bolo v aute skutočne cítiť a aj napriek celkom skromným rozmerom auta sme s miestom nemali najmenší problém. Spoločnosť Seat šikovne vyriešila aj vnútorný úložný priestor pre rôzne drobnosti, plechovky, prípadne mobilné zariadenie.

Seat Ibiza FR 1.5 Evo techvia.sk

Výkon a jazdné vlastnosti

Ak sa obávate, že Seat Ibiza FR je len ďalší model z rodiny trojvalcov, veľmi rýchlo vás vyvedieme z omylu. Ibiza vo výbave FR prichádza ako jediná so 4-valcovým benzínovým motorom s objemom 1.5, krútiacim momentom 250 Nm a výkonom až 110 kW, čo je približne 148 koní. Na takýto, vcelku spratný hatchback, môžeme hovoriť o naozaj slušnom výkone. Maximálna rýchlosť automobilu je 215 km/h, avšak o niečo zaujímavejšou informáciou je zrýchlenie z 0 – 100 km/h. Testovaný Seat Ibiza FR dosiahne rýchlosť 100 km/h za 7.9 sekundy. Auto ťahá pekne už od nízkych otáčok a pri dynamickej jazde je dostatočne živé, aby splnilo požiadavky aj náročnejšieho šoféra milujúceho adrenalín. Vďaka novej technológii odpájania valcov výrobcovia mysleli aj na spotrebu.

Táto technológia si našla svoje využitie nielen počas jazdy na diaľnici, ale aj na úsekoch, na ktorých si auto dokázalo bez väčšej námahy udržiavať stálu rýchlosť bez potreby výraznejšej akcelerácie či brzdenia. Nie je to žiaden super šport a pokiaľ v aute sedia viac ako dvaja pasažieri, pri jazde do kopca si pravdepodobne budete musieť podradiť. Auto si vtedy nižší rýchlostný stupeň doslova vypýta. Priemernú spotrebu sme mali aj po vyše 600 kilometroch okolo 6 litrov, no počas jazdenia po meste sme sa poľahky dostali aj k ôsmym litrom. Ak viete jazdiť úsporne, spotreba jemne pod šesť litrov vás určite poteší. Testovaný model bol doslova nabitý technológiami, bezpečnostnými systémami a rôznymi asistentmi, ktoré zvyšujú nielen komfort, ale aj bezpečnosť na cestách. Najviac sa nám zapáčila funkcia rozpoznávania únavy, ktorá sa aktivovala automaticky a auto nám odporučilo zastaviť sa a oddýchnuť si. Seat Ibiza FR nie je teda zaujímavá len po stránke výkonu, ale aj svojimi bezpečnostnými prvkami.

Zvlášť musíme pochváliť LED svetlá testovaného automobilu Seat Ibiza FR, ktoré svietili ako „bláznivé“, samozrejme v dobrom slova zmysle. Aj pri horších svetelných podmienkach či počas jazdy v noci sme si mnohokrát vystačili s bežným denným svietením, ktoré zaručene oceníte aj vy. Pri zapnutých diaľkových svetlometoch sme videli naozaj všetko, čo sa pred nami odohrávalo.

Záverečné hodnotenie

Seat Ibiza FR 1.5 Evo techvia.sk

Nový Seat Ibiza FR hodnotíme veľmi pozitívne. Auto sedelo v zákrutách a aj napriek športovému FR nádychu si ho obľúbia aj tí z vás, ktorí hľadajú automobil na každodenné vozenie, avšak zároveň aj každodenný pôžitok z jazdy. FR-ko nebolo nedotáčavé, nerovnosti na ceste kopírovalo dobre a aj napriek obutým 17-palcovým kolesám podvozok nebol úplne tvrdý. Za jazdné vlastnosti mu tak s radosťou dávame plný počet bodov. Interiér, ale aj exteriér automobilu bol naozaj pekný a nemáme mu čo vyčítať. Čerešničkou na torte bolo podsvietenie interiéru, ktoré dokonale ladilo s červeným prešívaním a originálnou oranžovou metalízou. Cena testovaného modelu je oproti konkurenčným a podobne vybaveným modelom o niečo vyššia a pohybuje sa okolo 16 000 € vrátane DPH. Podrobný a aktuálny cenník spolu s katalógmi nájdete na stránke https://www.seat.sk/konfigurovat-kupit/cenniky-katalogy-a-technicke-udaje/ibiza.

Zaujal vás tento automobil? Chceli by ste sa dozvedieť ešte niečo navyše? Napíšte nám

techvia.sk