Creative Sound BlasterX G6

Multifunkčná externá zvuková karta s diskrétnym slúchadlovým zosilňovačom

Základný popis

Sound BlasterX G6 je externá USB zvuková karta, alebo ak chcete DAC prevodník s analógovým a digitálnym rozhraním SPDIF, podporou DSD a kvalitným slúchadlovým zosilňovačom. Dá sa používať aj samostatne bez počítača (stand alone), napr. s TV alebo s konzolou, avšak vzhľadom na to že neobsahuje batériu, musíte ju pripojiť na power banku alebo zdroj cez USB vstup. Je kompatibilná s Mac OS, avšak len v režime stereo a bez nadstavbového softvéru Sound Blaster Connect (východzí SBX profil a Scout je k dispozícií).

Creative Sound BlasterX G6

Vstavaný prevodník má úctyhodné parametre 32-bit/384kHz PCM, čo je viac, než majú k dispozícií niektoré nahrávacie štúdiá. Väčšina domácich používateľov by síce pri slepom posluchovom teste rozdiel od prevodníka 44,1kHz/16-bit asi nerozoznala, no ak výrobca má technické možnosti osadiť produkt takýmto prevodníkom, prečo to nevyužiť? Oproti predchodcovi G5 došlo k zlepšeniu vo všetkých oblastiach. Viac povie nasledovná tabuľka.

Sound BlasterX G6
Sound BlasterX G5
Headphones Amplifier Xamp Discrete HP Bi-Amp Ti TPA6120A2
Maximum Playback Quality 32bit 384kHz PCM (Direct Mode) 24bit 192kHz PCM (Direct Mode)
DSD over PCM DSD64, DSD128 (Direct Mode) No
DAC SNR/DNR 130dB 120dB
Dolby Digital Decoding Yes No
Sidetone (Mic) Control Yes (hardware) No
HP Output Impedance 1 Ohm 2.2 Ohm
Gaming Console Support PS4, Switch, Xbox One PS4, Xbox One
RGB LED Customizable RGB Power Indicator Red, non-customizable
Roll Off Filters 4 roll off filters No

Dizajn je tak isto prevzatý od predchodcu, je teda moderný a kompaktný. Na tele dominuje plast, no napriek tomu nepôsobí G6 lacno. Na spodnej strane je jemná protišmyková gumená plocha príjemná na dotyk. Na vrchu je čierny hliníkový pruh, v ktorom je vyryté podsvietené písmeno X. Podsvietenie sa dá nastaviť pomocou PC v programe Sound Blaster Connect. Môžete si vybrať farbu (16,8 mil. odtieňov), rytmus blikania ale aj režim, v ktorom podsvietenie reaguje na prehrávaný zvuk (mení sa jas podľa hudby, farba ostáva nezmenená). Z pohľadu funkčnosti sa mi javil ako najprínosnejší práve tento režim, pretože indikuje aj vtedy, keď je stlmený výstup na slúchadlá alebo reproduktory, takže som vedel, že hudba hrá a dôvod prečo ju nepočujem je to, že mám potichu reproduktory. Ak nič neblikalo, vedel som, že nie je spustené prehrávanie hudby. Ak podsvietenie blikalo len slabo, vedel som, že je nastavená príliš nízka hlasitosť v prehrávači/YouTube, prípadne na reproduktoroch.

Creative Sound BlasterX G6

Creative Sound BlasterX G6Prednej strane dominuje hliníkový gombík multifunkčného potenciometra. Za normálnych okolností je gombík podsvietený na bielo, pričom intenzita podsvietenia stúpa s nastavenou hlasitosťou. Je to praktické, pretože na gombíku nie je stupnica a teda toto je jediná šanca, ako byť informovaný o nastavení hlasitosti (hlavne, ak práve nepoužívate PC a nevidíte nastavenie v operačnom systéme na lište). Po krátkom stlačení gombíka sa aktivuje Mute (umlčanie zvuku). Pri podržaní aktivujete nastavenie hlasitosti mikrofónu, pričom podsvietenie pri nastavovaní svieti na červeno. Podsvietenie potenciometra sa dá natrvalo vypnúť cez Connect, takže v noci nebude prekážať.

Vpredu je slúchadlový výstup 3,5-mm Jack, ktorý má integrovaný aj štvrtý mikrofónový kontakt, vďaka čomu podporuje aj headsetové slúchadlá s mikrofónom. Je tu aj samostatný mikrofónový vstup, takže neprídete na krátko ani v prípade samostatného mikrofónu.

Vzadu nájdeme vstup line-in analog/optický SPDIF ale i výstup line-out analog/optický SPDIF. Aby ste mohli optický vstup/výstup využiť, v balení sa nachádza 1-metrový optický kábel, ktorý je na jednej strane osadený 3,5mm optickým konektorom Mini-Toslink a na druhej strane je klasicky TosLink, ktorý pripojíte buď do AV Receivera, TV a podobne.

Creative Sound BlasterX G6

Na bočnej strane je dvojica podsvietených tlačidiel slúžiaca na aktiváciu hernej funkcie Scout a režimu SBX. Pri podržaní prvého tlačidla Scout sa aktivuje režim Direct (vypnú sa všetky zvukové efekty a korekcie). Túto možnosť využijete najmä pri použití bez MS Windows PC a teda bez možnosti deaktivácie cez Connect, napríklad pri použití s Mac, hernou konzolou či TV. V režime direct podsvietenie bliká, aby ste si ho nemýlili s funkciou Scout. Podsvietenie tohto tlačidla sa dá rovnako natrvalo deaktivovať. Žial, pri Mac sa da aktivovať režim Direct jedine softvérovo a to v časti „nastavenie audio MIDI“, pričom sa mení položka DSP/Direct. Je to z dôvodu, že Mac OS je vždy nadradený nad zvukovým zariadením.

Slúchadlový zosilňovač

Výrobca nešetril ani na slúchadlovom zosilňovači. Predchodca obsahoval osvedčený obvod Texas Instrumets, no v tomto prípade sa Creative rozhodol pre tzv. diskrétny zosilňovač- to znamená klasická neintegrovaná koncepcia so samostatnými tranzistormi, kondenzátormi a podobne. Detaily nepoznáme, no vieme, že tu máme pre každý kanál samostatný zosilňovač s trojstupňovým push-pull výstupom a výstupnou impedanciou len 1 Ohm a s veľkým výkonom. Všeobecne zaužívané pravidlo pre veľmi kvalitný slúchadlový výstup je, že výstupná impedancia by mala byť maximálne do 1/8 impedancie slúchadiel. V tomto prípade to znamená optimálne aspoň 16-ohmové slúchadlá, čo je slušná rezerva.

Na bočnej strane prístroja je prepínač úrovne slúchadlového výstupu ( Gain Low/High). Voľba Low je určená pre bežné slúchadlá s impedanciou 16-149 Ohmov a High je pre štúdiové alebo herné vysoko impedančné slúchadlá s impedanciou 150-600 Ohmov. Rozdiel vo výstupnej úrovni je zhruba +12 dB.

Moje 250-Ohmové štúdiové slúchadlá Beyerdynamic DT990 Pro mali čo robiť aj pri voľbe Low, no v niektorých prípadoch som využil aj nastavenie High (napr. pri tichých nahrávkach). Výrobca síce neudáva maximálnu úroveň výstupu, no na High som nameral na výstupe až 4,77V (1kHz) do záťaže 200 Ohmov (pri THD 0,004%), čo je úctyhodných 110mW. Bez záťaže pri zachovaní minimálneho skreslenia som z výstupu dostal až 5,1 V (1kHz). Na prvej úrovni gainu to bolo zas 1,85 V (1kHz, 0,004% THD). Nízka výstupná impedancia prináša hlavne lepšiu kontrolu reprodukcie a pevnejšie basy. Šum v slúchadlovom výstupe je pre G6 neznámy pojem. Rovnako ako model AE-5, G6 je kompatibilná dokonca i s magneto-planárnymi slúchadlami. Môžem teda skonštatovať, že nech už používate akékoľvek slúchadlá, Sound BlasterX G6 si s nimi určite poradí.

Zvukové režimy a nastavenia zvukovej karty Creative Sound BlasterX G6

Spoločným menovateľom takmer všetkých nových produktov Creative je robustný konfiguračný softvér Sound Blaster Connect (len pre Windows). Pomocou tohto softvéru je možné upraviť všetky nastavenia zvuku. Základným nastavením je voľba výstupu (line-out/slúchadlá), režim stereo/emulácia 5.1/7.1. Ak je prehrávaný viackanálový zvuk, napr. DTS alebo AC3, po prepnutí na emuláciu 5.1 alebo 7.1 je hlasitosť oproti stereu asi dvojnásobná, čo nás občas trochu zaskočilo. Po prepnutí režimu sa pozastaví prehrávanie videa, keďže dôjde k zmene HW nastavenia v prevodníku. Po stlačení klávesy F5 prehrávanie bez problémov pokračuje ďalej. Po prepnutí z Line-out výstupu na slúchadlový sa obnovia niektoré nastavenia Acoustic Engine, ako napríklad Crystalizer a podobne.

Emulácia 5.1 resp. 7.1 cez stereo výstup funguje veľmi dobre, no ak túžite po kvalitnom domácom kine, vždy je výhodnejšie, ak použijete kvalitnú reproduktorovú zostavu 5.1 alebo 7.1.

Môžete si taktiež vytvoriť svoje vlastné prednastavenie zvuku, čo uľahčí nastavenie. Nájdete tu napríklad herný zvukový mód prispôsobený pre Battlefield 1, Call of duty a podobne. To bude určite baviť náročných hráčov, ktorí si potrpia na kvalitný zvuk pri hraní hier. Herných streamerov na Twitch či YouTube poteší existencia funkcie Voice Morph (hlasové efekty simulujúce zábavné akcenty ako robot, démon atď).

Creative Sound BlasterX G6

Connect obsahuje 10-pásmovy grafický ekvalizér. Filtre nemajú konštantné Q, pri vyššom zdvihu sú ostrejšie a začnú interagovať so susediacimi pásmami. Filtre sú presné z hľadiska umiestnenia frekvencie. Meraním priebehu som dospel k zisteniu, že zdvih je limitovaný na +8dB, útlm ide naopak až do deklarovaných -12dB. V praxi preto nemá význam používať korekciu nad +8dB. Pri útlmoch sú interakcie aj stabilita Q lepšie než pri zdvihu.

Creative Sound BlasterX G6

Ďalej tu máme starý známy Crystalizer, ktorý je špecifickým typom signálovo závislého dynamického ekvalizéra. Nie je to teda typický ekvalizér, ktorý napevno zvýrazňuje určité pásmo bez ohľadu na to, či zaznie činel alebo „sikavky“ zo spevu. Crystalizer si dáva za ciel potlačovať kompresiu peakov (najmä v starších alebo menej kvalitných nahrávkach). To je samozrejme veľmi ambiciózny cieľ, pretože nahrávky neobsahujú informácie o kompresií samotných nástrojov a podobne, a preto musel Creative vymyslieť proprietárny algoritmus, ktorý si s tým poradí. Kľúčovým je vlastný analytický front end, ktorý priebežne vypočítava dynamicky normalizované oddelené signály v nízkom a vysokom frekvenčnom pásme, a to v rámci nelineárneho spracovania audio streamu na vstupe. Na Tieto dva signály sa následne v reálnom čase používajú na zvýraznenie tranzientov na basoch a výškach nezávisle od ich absolútnej úrovne, zatiaľ čo väčšina zvuku (stredné pásmo) zostáva faktický nezmenené. Vstupná analýza a proporcionálne reakcie dynamického ekvalizéra sa snažia dosiahnuť to, aby sa zvuk menil zreteľne, no bez toho, aby boli pridané neprípustné artefakty vyvolané spracovaním. V praxi sa mi na niektorých nahrávkach Crystalizer osvedčil, avšak väčšinou som sa s úrovňou držal na zemi, pretože pri výraznom nastavení mi vadili príliš zdôraznené činely a iné tranzientné prvky v nahrávkach. Výraznejšie nastavenie sa mi osvedčilo pri sledovaní amatérskych záznamov koncertov, ktoré z technických nedosahujú až takú kvalitu, ako štúdiové nahrávky. Crystalizer zvýraznil najmä bicie a dynamicky hrajúcu akustickú gitaru, ktoré bývajú väčšinou „utopené“ v hluku. Pochopiteľne, ak je zvuk záznamu úplne zlý, nepomôže tomu žiadny postproces. Pri počúvaní dokonalých high-endových nahrávkach zas nie je problém Crystalizer úplne deaktivovať.

Ďalej je tu Smart Vol slúžiaci na normalizáciu resp. vyrovnanie hlasitosti. To je vhodné hlavne pre večerné sledovanie filmov. Úprimne povedané, účinnosť efektu je minimálna, viac sa nám osvedčil kompresor a normalizér, ktorý je integrovaný v prehrávači VLC.

Funkcia Dialog+ je fajn vec v situáciách, keď treba zosilniť zvuk hlavného rečníka, čo je vhodné pri videách z tlačoviek a podobne. Pri amatérskych nahrávkach koncertov (YouTube) trochu pomôže vytiahnuť spev z poza celkového hluku (najmä, ak je video vytvorené smartfónom a zvuk je stereo, ale bez zreteľného stredu v stereofónnom priestorovom obraze).

Najviac používateľov asi poteší funkcia Bass, ktorá je určená na zvýraznenie spodného pásma. Upozorním, že tu nejde o klasický ekvalizér. To, čo naznačili moje uši potvrdilo aj meranie- ide tu o subharmonický syntetizér.

V praxi to znamená, že ak sú v skladbe veľmi nízke frekvencie, ktoré sú na menších reproduktoroch z technických príčin nereprodukovateľné, pomocou Bass môžete docieliť lepšenie. Funkcia Bass totiž v reálnom čase analyzuje signál a vytvára harmonické násobky basovej zložky (povedzme pri 50Hz základnej zložke vytvára druhú harmonickú 100Hz s menšou úrovňou) s ktorými si vaše reproduktory hravo poradia. Navyše voči klasickému ekvalizéru budú reprosústavy o niečo menej namáhané. Bass je zreteľný aj na veľkých reprosústavách či slúchadlách. Merací systém s FFT analýzou samozrejme vyhodnocuje tento jav ako harmonické skreslenie (asi 5% THD), ale uši nie sú dokonalé a preto to nevnímajú ako skreslenie, ale ako podstatne výraznejšie a objemnejšie basy. Ďalším javom je zmiešanie basových zložiek zo stereo do mono, čo má tiež pozitívny vplyv na intenzitu. Svoj význam má Bass aj pri spomínaných záznamoch koncertov na YouTube, v ktorých absentujú basy. Zlé jazyky tvrdia, že ide o akési dokresľovanie a umelé pridávanie niečoho, čo v hudbe pôvodne nebolo. Prísne vzaté je to pravda, no treba vziať do úvahy fakt, že mohutné basy vyžaduje najmä konzument tanečnej elektronickej hudby (kde je vernosť zvuku na druhom mieste), prípadne divák akčného filmu. Žánre, pri ktorých je prvoradá autenticita zvuku a zachovanie pôvodnej farby nástroja (klasika, jazz atď.) zas už sami o sebe vyžadujú dospelý a drahý zvukový aparát, kde sa zas tieto efekty ani nezapínajú, lebo ich nik nepotrebuje 😊.

Po zapnutí funkcie Bass sa aktivuje aj výstupný hornopriepustný filter, ktorý slúži na „orezanie“ basov. Skrýva sa pod položkou „Select speaker type“. K dispozícií sú 3 predvoľby podľa veľkosti reprosústav ale i manuálne nastavenie (minimálne je 10 Hz). Význam tohto filtra spočíva v tom, že do reprosústav malej veľkosti nejdú frekvencie, ktoré sú nereprodukovateľné a tak sú menej namáhane, pričom funkcia Bass zvýrazní len pásmo za týmto filtrom. Funkciu som odskúšal na miniatúrnych štúdiových monitoroch EVE Audio SC203 a bol som milo prekvapený, aké basy som z nich dostal. Malým háčikom filtra je skutočnosť, že je aktívny aj pre slúchadlový výstup, čo môže spôsobiť to, že v slúchadlách nebudete počuť najnižšie basy. Preto ak si pripojíte slúchadlá, funkciu Bass vypnite čím deaktivujete aj filter. Ak chcete mať Bass aktivovanú, nastavte si filter manuálne na 10 Hz, čím zabezpečíte najmenšie možné obmedzenie basov.

Na zlepšenie priestorového dojmu reprodukcie je určená funkcia Surround. Vo všeobecnosti sú podobné 3D efekty náročnými fanúšikmi hudby vnímané skôr negatívne. Ja osobne tiež uprednostňujem výlučne prirodzenú priestorovosť v nahrávke. Nuž ale keď už tu táto funkcia je, prečo ju aspoň nevyskúšať? Treba povedať že pri použití reproduktorov je za určitých okolností a pri jemnom nastavení vhodná a použiteľná, no pri použití slúchadiel som ju nechával vypnutú. Aj v tomto prípade ide viac menej o vec osobného vkusu.

V režime Scout Mode by ste mali počuť herných protivníkov skôr, než oni vás. Myslia sa tým zvuky ako kroky, výmena zásobníkov v zbrani a podobne. Úroveň zlepšenia závisí v tomto prípade od konkrétnej hry. V niektorých hrách je to výborná pomôcka, v iných počuť hlasnejšie nie len nepriateľov, ale aj vietor a iné ruchy. Je to jedna z vecí, ktorú treba vyskúšať na vlastnej koži. Každopádne berte na vedomie, že režim Scout automaticky a povinne deaktivuje všetky ostatné zvukové funkcie ako ekvalizér a podobne.

Medzi nastaveniami nájdete aj nastavenia roll-off filtrov za prevodníkom. Toto nastavenie ovplyvňuje prenosovú charakteristiku zariadenia a podľa merania to má dopad len na group delay v pásme nad 25kHz, čo však nemá počuteľný vplyv.

Creative Sound BlasterX G6

Creative Connect je výborný softvér a je dostupný aj pre Android, avšak v tomto prípade sa nedá použiť, keďže G6 neobsahuje rozhranie Bluetooth. Je to dosť škoda, pretože by to značne uľahčilo život tým, čo nebudú používať G6 s PC.

Kvalita zvuku karty je na vysokej úrovni. V režimu direct je použiteľná aj pre veľmi náročných používateľov, ktorí dbajú na neutralite výstupu. Nemeraná frekvenčná odozva a meranie skreslenia potvrdili môj dojem. Pokles amplitúdy na krajoch pásma je len -0,2dB.

Samozrejmosťou je podpora ASIO pre kvalitný posluch, napr. pre Foobar 2000. Nameraný group delay Line-In/ LIne-out je asi 11ms, čo je vyhovujúca hodnota pre bežné použitie.

Dekodéry Dolby Digital a DSD

G6 umožňuje dekódovanie bezstratového formátu Direct Stream Digital, konkrétne DSD64 a DSD128. Aj keď nepodporuje natívne DSD ale len „DSD over PCM“ (DoP), nie je to rozhodne bežná funkcia. Hlavným špecifikom týchto formátov je extrémne vysoká vzorkovacia frekvencia. Pri DSD64 je to 2.8224MHz (64 násobok 44.1kHz) pri DSD128 je to až 5.6448MHz (128 násobok 44.1kHz). O kvalite týchto formátov sa vedú rozsiahle polemiky a konflikty, ktoré by vyžadovali samostatný článok 😊 Každopádne, s DSD sa môžete stretnúť pri moderných sieťových mediálnych prehrávačov, receiveroch a podobne. Na test sme použili stereo aj viackanálové skladby a známy prehrávač JRiver MediaCenter pre Windows. Všetko fungovalo bez problémov a kvalita zvuku bola naozaj vysoká. V tomto režime je nutné prepnúť kartu do režimu Direct čím prichádzate o všetky efekty ako Crystalizer a podobne, ale vzhľadom na princíp (snaha o najvyššiu vernosť) to nepovažujem za negatívum, skôr naopak. Ak máte zariadenie s podporou DSD a chcete si tento formát vyskúšať, pár testovacích skladieb si môžete stiahnuť zdarma na tejto stránke http://www.2l.no/hires/index.html. Pripomínam, že súbory s hudbou dátovým tokom a veľkosťou prekonávajú aj tradičné 1080p Blu-Ray video ripy. Nedivte sa preto, že jedna 6 minútová skladba v stereu má veľkosť viac než 1GB 😊. Žiaľ, cez G6 na Mac nie je DSD prehrávanie podporované.

G6 obsahuje aj dekodér formátu Dolby Digital, takže ju môžete cez optiku bez obáv pripojiť k TV alebo PlayStation 4 (pre hry s obsahom Dolby Digital Audio). Keď už som načal tému herných konzol, doplním, že PS 4 alebo Nintendo Switch možno pripojiť aj pomocou USB, pričom zvuk hry a chat prenesie priamo USB (pre PS4 s firmware ver. 5.0 lebo novším). Switch musí byť zaparkovaný v USB dock (funkčný je aj mód Scout). Teoreticky stačí použiť aj vstup Line In na G6, no budete ukrátený o voice chat. Xbox One sa pripája pomocou optického kábla.

Creative Sound BlasterX G6

Verdikt techvia.sk

Sound BlasterX G6 je výborne hrajúca karta pre počítačových a konzolových hráčov, ale i hudobných a filmových nadšencov. Zaujme rozsiahlym nastavením zvuku ale i svojou univerzálnosťou. Je jedno, či máte Nintendo Switch, PS4, Xbox či PC. Sound BlasterX G6 nepohrdne ničím. Chválim aj existenciu optického SPDIF vstupu/výstupu a kvalitný slúchadlový zosilňovač. Ak by som mal predsa len niečo pridať, bol by to Bluetooth na nastavenie zvuku cez smartfón v aplikácii Connect.

Text a meranie Peter Mydliar