novy crossover Seat Arona

Trh s malými mestskými crossovermi sa neustále rozširuje. Medzi najobľúbenejšie patrí napríklad Renault Captur, Nissan Juke a Suzuki Vitara. SEAT však predstavil odpoveď v podobe sebavedomej Arony. Tento model sme vám predstavili aj v našom nedávnom článku týkajúceho sa tohtoročného Nitrianskeho autosalónu. Základ si Arona berie z menšej sestry, novej Ibizy. Je však vyššia a má na sebe viac plastov, vďaka ktorým by mala byť viac „mestu odolná“. Srdce Arony si môžete zvoliť z viacerých motorizácií. Máte na výber medzi benzínovými, ale aj naftovými motormi. Medzi tie benzínové patria 1.0TSI (70kW/95k) kombinovaný len s 5st. manuálom, 1.0TSI (85kW/115k)  kombinovaný s 6st. manuálom alebo so 7st. automatickou prevodovkou DSG. Ak siahnete po verzii FR, máte na výber aj 1.5 EVO kombinovaný výhradne s 6st. manuálom, ktorý disponuje výkonom 110kw/150k, čo je na auto menších rozmerov viac ako dostačujúce. V ponuke sú aj naftové motory TDI, ktoré majú objem 1.6, avšak líšia sa výkonom. Slabšia varianta (70kW/95k) je kombinovaná s 5st. manuálnou prevodovkou. Pri silnejšej verzii (85kW/115k) je ponúkaná 6st. manuálna a 7st. automatická DSG prevodovka. Po základnom predstavení modelu sa presunieme k nami testovanej verzii.

Dizajn

Nami testovaná Arona bola vo výbave XCELLENCE s motorom 1.0 TSI (85kW/115k) a 6st. manuálnou prevodovkou. Farba, ktorú SEAT nazval Mystic Magenta sa v kombinácii s čiernou strechou Arone náramne hodí. Spolu s Full LED svetlometmi auto priťahuje pozornosť, ktorá mu právom patrí. LED svetlomety nie sú len predné, ale aj zadné. Arona skvelo zapadá do dizajnového radu SEATu. Typické ostré hrany je pridávajú na dravosti. Dizajn auta vo výbave XCELLENCE dotvárali chrómové prvky, ktoré môžeme vidieť na streche alebo na prednej maske.

Interiér

Podobne ako exteriér, aj interiér pôsobí ostro, nájdeme tu veľa hrán. Tvorí ho zväčša netvrdený plast a čiastočne látkové výplne dverí. Interiér nepôsobí však lacno, pôsobí odolne a moderne. Je tu aj možnosť prispôsobenia osvetlenia či už jasu alebo farby. Pri nastúpení do auta zrejme ako prvý zaujme volant, ktorý bol v našom prípade potiahnutý kožou s bielym prešívaním a ako čerešnička na torte sa na ňom vyníma logo Xcellence. Niektorých vodičov poteší správa, že SEAT zachoval konvenčné analógové budíky a nenahradil ich len veľkým displejom.

Kožou však nebol potiahnutý len volant, ale aj radiaca páka prevodovky a páka ručnej brzdy. Sedadlá boli látkové a ponúkali pohodlie, vďaka ktorému vydržíte cestovať v aute stovky kilometrov. Testovaná konfigurácia mala čierny strop, ktorý podľa nás opticky zmenšoval inak priestranné auto. V strede sa vyníma 8“ multimediálny systém spojený s reproduktormi od spoločnosti Beats.  Avšak venovať sa mu budeme neskôr v článku. Hneď pod ním sa nachádza ovládanie automatickej dvojzónovej klimatizácie Climatronic s filtráciou AirCare. Nájdeme tu aj 2xUSB vstupy, AUX vstup a priečinok na bezdrôtové nabíjanie smartfónu.

Poteší určite fakt, že vzadu sa pohodlne usadí aj človek s výškou 190 cm. Predné sedadlo bolo pritom nastavené pre osobu s podobnou výškou, takže pri cestovaní netreba robiť priveľké kompromisy, i keď sa do auta usadia 4 dospelé osoby.

Kufor mal dvojité dno, vďaka ktorému sa dala nastaviť nakladacia plocha do roviny. Pod odnímateľným dnom sme našli dojazdovú rezervu, nielen súpravu na opravu pneumatík, čo bolo príjemné zistenie. Sedačky sa dajú sklopiť pomerne jednoducho a to v pomere 1/3 a 2/3. Sklopenie však nezaistí úplnú rovinu. Batožinový priestor ponúka 400 l bez sklopenia sedačiek, 1280 l po sklopení a tak sa radí na prvé priečky medzi svojimi konkurentmi.

Motor a jazdné vlastnosti

Trend naftových motorov je na ústupe a vzrastá záujem o benzínové. Preto sme radi, že sme pod kapotou našli trojvalcový benzínový motor TSI. Pre mnohých tento popis nebude pôsobiť vábne, avšak v dobe prísnych emisií sa stávajú tieto motory štandardom. Motor disponoval výkonom 85kW/115k a točivým momentom 200Nm. Tieto hodnoty sú veľmi prijateľné na mestský crossover, hoci toto auto vás určite nenechá v štichu ani pri rodinných výletoch do prírody. Vzhľadom na krátkosť testovania a našej ťažkej nohy sme neoverili reálnu kombinovanú spotrebu, avšak papierových 4,9 l na 100 kilometrov patrí k najlepším vo svojej triede, ak berieme do úvahy motory s podobnými parametrami. V meste si vypýta rozumných 5,9 l na 100 kilometrov. Vďaka tomu sa nemusíte báť o váš rodinný rozpočet.

Arona so svojou svetlou výškou 19 cm zvládne aj ľahký terén. Netreba však zabúdať, že je to autíčko určené najmä do mesta, a preto je ponúkaná len ako predokolka a očakávať výkony veľkého SUV s pohonom 4×4 by bol nezmysel. Podvozok je primerane tvrdý a pohodlný. Auto v zákrutách pôsobí isto a stabilne, netreba sa báť ísť aj svižnejšie. Pri zošliapnutí plynového pedálu na podlahu sa vám motor odvďačí typickým zvukovým prejavom litrového trojvalca. Jediné, čo by sme mohli Arone vytknúť je preposilňované riadenie. V mestských podmienkach sa však táto nevýhoda stáva výhodou.

Technológie

Poďme sa venovať technológiám a funkciám, vďaka ktorým sa zo šoférovania Arony stáva zábava a relax. Celú ponuku funkcií môžete nájsť v brožúre SEATu. My vám predstavíme tie, ktoré nás najviac potešili a zaujali.

Pri parkovaní pomôže funkcia parkovacieho asistenta, k dispozícii je aj výborná parkovacia kamera a parkovacie senzory rozmiestené po obvode auta. Pre tých, ktorí sa chcú s autom vyblázniť, je tu možnosť vypnutia funkcie ASR. Testované auto obsahovalo systém Štart-Stop, ktorý sa však dá taktiež vypnúť. Veľká pochvala SEATu určite patrí za použitie mestského núdzového brzdenia City emergency s rozpoznávaním chodcov už v základnej výbave Reference.

Teraz sa vráťme k 8“ palcovej obrazovke, ktorá priťahuje oči celej posádky. Rádio obsahuje technológiu SEAT Full Link, vďaka ktorému zostávate v spojení so svetom. Môžete sa nechať navigovať, počúvať svoju obľúbenú hudbu, prezerať si obrázky alebo spojiť svoj Android/iOS smartfón prostredníctvom Android Auto alebo Apple Car Play.

Pri Android Aute si však treba dať pozor, či je práve vaše zariadenie podporované. My sme testovali toto spojenie pomocou iOS zariadenia. Všetko fungovalo bezchybne. Nastavenie bolo hračkou a hudba z telefónu sa rozoznela pomocou Beats reproduktorov takmer okamžite.

Zhrnutie

V  mestskej džungli sa môžete na Aronu spoľahnúť vďaka technologickému vybaveniu auta, ktoré vás podrží a pomôže, vždy, keď bude treba.
Napriek tomu, že SEAT Arona je prezentovaná ako mestský crossover, nie je problém s ňou precestovať dlhé trate či vybrať sa na krátke rodinné výlety.
Či stojí nový crossover od SEATu za zváženie? Za nás je to určite áno!
autorizovany predajca SEAT auto BNPĎakujeme spoločnosti Auto BNP – autorizovaný predajca vozidiel SEAT za zapožičanie vozidla.

text & foto Martin Morávek a Tomáš Kuldán