Vozidlo Peugeot 208, ktoré sa vyrába v trnavskom automobilovom závode získalo i napriek zrušenému autosalónu v Ženeve titul „Európske auto roka 2020“.
Predstavenie nového modelu Peugeot 208
Peugeot 208 si môžete kúpiť v troch základných motorizáciách – benzín, diesel a elektromobil. Štandardné sériové výbavy sú k dispozícii v piatich základných prevedeniach pod názvami LIKE, ACTIVE (LIKE +), ALLURE (ACTIVE +), GT LINE (ALLURE +) a GT (e-208, GT LINE +). Výbava vozidla sa odvíja od spomenutých kategórií.
Automobil sa mierne rozšíril v každom smere a taktiež sa zväčšila jeho dĺžka. Dĺžka rázvoru automobilu je 2540 mm a šírka s vyklopenými spätnými zrkadlami predstavuje 1960 mm.
Dizajn automobilu
Peugeot 208 upúta už na prvý pohľad svojou ladnou športovou líniou. Celým automobilom od prednej kapoty až po zadnú časť auta prechádza jednoliata estetická línia, ktorú mnohí pokladajú za veľmi elegantnú. Na oboch svetlách, predných aj zadných, sa nachádza súbor troch pruhov, ktoré spája čierny stredový pás.
Interiéru vozidla Peugeot 208 dominuje prešívanie jemnou zelenou niťou. Sedačky v aute sú kvalitne spracované a sedenie na nich je príjemné.
Svietenie a ukladací priestor
V prednej časti sa nachádza diaľkové LED svietenie a LED diódové svetlá, ktoré pri jazde slúžia ako stretávacie svetlá. Diaľkové svetlá fungujú na základe senzoru snímania stretávania sa vozidiel. Akonáhle auto počas nášho testu opustilo obec, stretávacie svetlá sa automaticky prepli na diaľkové. (možnosť videnia danej funkcie vo videu).
V meste a obci sa funkcia neaktivuje z dôvodu možného oslnenia ostatných vodičov. Možnosť prepnutia svetiel zo stretávacích na diaľkové je v tomto prípade len manuálna. Taktiež pri testovacej jazde, kedy sa nachádzal vodič automobilu so svietiacimi zadnými svetlami pred naším vozidlom, diaľkové svetlá sa automaticky vypli, aby zabránili oslneniu vodiča. To isté platí aj pri automobile idúcom oproti nášmu vozidlu.
Jediné komplikácie nastali pri jazde na diaľnici, kedy doba reagovania automatického prepínania svetiel bola mierne oneskorená, z dôvodu zaclonenia výhľadu na protiidúce vozidlá v ostatných jazdných pruhoch príležitostnými kríkmi alebo betónovými bariérami. Protiidúce auto muselo v tomto prípade prísť veľmi blízko alebo zablikať, aby ho automatika registrovala. Osobne by sme v takýchto situáciách prepínali diaľkové na stretávacie svetlá o niečo skôr. V ostatných prípadoch automatika fungovala veľmi dobre.
Brzdové svetlo sa nachádza pod horným spojlerom v zadnej časti vozidla a hmlové svetlo je umiestnené pod poznávacou značkou. Samotný spojler nielen plní estetickú funkciu vozidla, ale taktiež po odskúšaní pri daždi na mokrej diaľnici spojler vynikajúco odvádzal vzduchový tunel – výborné obtekanie vzduchu voči spätnému návalu vody, vďaka ktorému nemusel zadný stierač vynakladať veľkú námahu, lebo na zadné okno neprskala takmer žiadna voda.
Po otvorení kufra s objemom 311 l bolo badať pravidelnosť a praktickosť samotného tvarovania – tvar kufra je bez zbytočných výstupkov či zaoblení, ktoré by mohli pri bežnom používaní zavadzať. Nakladacia hrana kufra je obdĺžniková.
Pod kufrovým kobercom sa nachádza rezerva, zdvihák a ostatné potrebné predmety. Po otvorení zadných dverí sme zistili, že samotný priestor od ich vrchnej hrany je na státie dostatočný aj pre osoby vysoké 190 cm, takže sa nemusia báť, že si udrú hlavu. Zadné sedačky sú v pomere 2:1 s možnosťou sklopenia sedadla.
Motor
Nami odskúšaný automobil mal k dispozícii motor so zdvihom objemu 1199 cm³, trojvalec a 74 kW pri 5500 ot./min. Mnohým sa zdá, že samotný motor priveľmi „hrkoce“ a je hlučný, no my si myslíme, že konštruktéri tento trojvalec vyladili primerane a žiadne zbytočné vibrácie nie sú. Pri vyšších otáčkach je motor pravdaže počuť, ale to je charakteristické pre trojvalec. Avšak do kabíny tento zvuk nedolieha. Vibrácie sú badateľné pri otvorenej kapote (možnosť videnia spomínaných skutočností v našom videu). Krútiaci moment predstavuje 205 Nm pri 1700 ot./min. Emisná norma je EURO 6d-ISC.
Priestor a sedenie
Peugeot 208 je mestské auto vhodné pre dvojčlenné rodiny zvažujúce kúpu nového auta, prípadne rodiny s dvomi malými deťmi. Zadné sedadlá sú vybavené ISOFIXOM. Zadný priestor za sedadlom vodiča sa pri vysokej osobe značne zmenší a sedenie môže byť mierne nekomfortné. Peugeot 208 už nemusí svojím vnútorným priestorom plne vyhovovať štvorčlennej rodine s dospievajúcimi deťmi. Výhľad z miesta vodiča sa nám zdal dostatočný, čo však závisí najmä od výšky vodiča.
Multimédiá a ovládanie
V čase nášho redakčného testu prístrojová doska vyrobená zo zmäkčeného plastu výborne a hladko fungovala. Rovnako 3D displej, ktorý sa na nej nachádza, bol intuitívny a prehľadný, pričom má možnosť personalizácie pre jednotlivých vodičov automobilu. Celý displej je ovládaný dotykovo. Náš displej so zabudovanou navigáciou sa vyznačoval uhlopriečkou 10 palcov, displeje z nižšej výbavy, ktoré navigáciu neobsahujú majú uhlopriečku 5 a 7 palcov.
Okrem funkcie ovládania za pomoci dotyku sa pod displejom taktiež nachádzajú ovládacie prvky (podobné malej „klaviatúre“), zoradené v dvoch radách a na jednotlivých „klávesoch“ je možné prepínať klimatizáciu, nastavenia, zamknutie a odomknutie, ako aj ostatné symboly, ktoré slúžia na rýchly prechod. Ostatné funkcie sa nastavujú na dotykovom displeji.
Čitateľnosť displeja je vynikajúca aj v noci. Je možné nastaviť si samotný jas displeja a taktiež jeho podsvietenie v troch farbách (modrá, červená, zelená). Informačný displej o aktuálnej prevádzke vozidla (ako rýchlosť, otáčky motora či spotreba paliva) sa dá nastaviť v režime 2D a 3D.
Na tomto displeji je taktiež možnosť spustenia navigácie, zatiaľ čo na druhom displeji môžeme mať pustené iné funkcie, napríklad rádio.
Na informačnom displeji je možnosť nastavenia rôznych funkcií, napríklad doby osvetlenia od odchodu od vozidla. Je tak možné prispôsobiť si časové hodnoty osvetlenia cesty pred autom po odchode od neho, čiže ako dlho vám bude osvetľovať pešiu cestu domov.
Taktiež je možné nastaviť počet dverí, ktoré sa otvoria po odomknutí auta. Napríklad po otvorení kľúčom sa môžu odomknúť len dvere pre vodiča, alebo aj všetky ostatné.
Na displeji sa taktiež zobrazuje šípka, ktorá vodičovi odporúča preradiť na vyšší alebo nižší rýchlostný stupeň, aby samotný motor fungoval na čo najlepších otáčkach vzhľadom na spotrebu paliva či krútiaci moment. Taktiež je možnosť prepínania bežného a eco-mode režimu na dosiahnutie čo najlepšej spotreby.
Rovnako sa dá nastaviť signalizácia pri veľmi blízkej vzdialenosti od iného auta. Možnosťou nastavenia je aj automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel, sledovanie jazdných pruhov či zapínanie a vypínanie vozidla tlačidlom start/stop. V automobile je taktiež možnosť spárovania mobilného telefónu s vaším vozidlom.
Pod dotykovým displejom je možnosť indukčného nabíjania vášho telefónu a taktiež ďalší odkladací priestor pre mobilné zariadenia. Menšia nevýhoda je pri ovládaní klimatizácie, ventilácie a teploty vo vozidle. Tieto hodnoty sa dajú nastavovať a meniť len na dotykovom displeji, čo je pri samotnej jazde pre vodiča mierne nepraktické a odpútava ho od pozornosti pri samotnej jazde. Určite by sme ocenili prítomnosť mechanického tlačidla.
Pred spolujazdcom sa nachádza schránka, čiže odkladací priestor. Rovnako aj na stredovom tuneli medzi oboma prednými sedadlami je tiež odkladací priestor a dva otvory rôznych veľkostí na umiestnenie fliaš, plechoviek či pohárov s nápojmi.
Na predných dverách sú otvory vhodné na veľké fľaše. Odkladacích priestorov je vo vozidle dostatok.
Sedadlo vodiča je nastaviteľné len v smere dvoch osí (hore/dole a dopredu/dozadu), rovnako ako aj volant. Na volante sa nachádzajú ovládacie prvky rádia či tempomatu. Volant nie je klasického kruhového tvaru, ale v hornej aj dolnej časti je mierne zrezaný. Je menší a má športový nádych. Riadenie je plynulé. Mierne ťažkosti sme si uvedomili pri nastavení vzdialenosti sedadla od samotného volantu. Mali sme problém nastaviť ho tak, aby sme vždy videli na displej a nezakrývali jeho spodnú časť.
Jazda a jazdné vlastnosti
Jazda vozidlom Peugeot 208 bola veľmi pohodlná a príjemná. Prejazdy mestskými ulicami, aj tými rozbitými boli bez otrasov či badateľných vibrácií. Jazda na diaľnici bola taktiež plynulá vzhľadom na výkon a váhu auta.
Brzdy sú nastavené adekvátne k váhe vozidla – 4x kotúčové brzdy na všetkých kolesách.
Na našom testovanom vozidle Peugeot 208 sme prešli okolo 1500 km a priemernú spotrebu sme mali 6 l. Avšak podľa dlhodobého výpočtu palubného počítača predstavovala hodnotu 6,2 l. Pri chladných zimných ránach a studených mestských štartoch nie je táto spotreba vôbec zlá.
Funkcia sledovania jazdných pruhov funguje od rýchlosti vyššej ako 70 km. K dispozícii sú upozornenia, napríklad pri vychádzaní z jazdných pruhov. Pri prechádzaní medzi jazdnými pruhmi bez použitia smerovky, vozidlo vyhodnotilo plynulý, ale ostrejší návrat do pôvodného jazdného pruhu. Auto má dobrý polomer zatáčania, no v porovnaní s inými vozidlami je mierne vyšší odpor serva pri prejazde (napr. pri prejazde medzi jednotlivými jazdnými pruhmi je prechod za použitia smerového svetla badateľne plynulejší a so žiadnym odporom, zatiaľ čo bez použitia smerovky je odpor pri otáčaní volantu badateľnejší). Samotné vozidlo si týmto spôsobom kontroluje jazdu.
Auto je výborné pri jazde v meste. Vďaka svojim výhodným rozmerom sa s ním parkovalo veľmi dobre a pohodlne na všetkých parkovacích miestach, vrátane podzemných garáží.
Záver a hodnotenie
Automobil Peugeot 208 je teda určený primárne do mesta. Rovnako výborne však zvláda aj jazdy na dlhé vzdialenosti, čiže dobre poslúži aj v rámci dovoleniek. Upúta na prvý pohľad, najmä v nami odskúšanej žltej farbe. Okrem tejto farby sa auto vyrába taktiež v červenom, modrom či čiernom variante a dvoch verziách sivej a bielej. Celé spracovanie auta je veľmi elegantné a zaručuje vysoký komfort. Už pri nástupe si každý všimne, že dizajn sedačiek či prítomnosť displejov dodávajú autu vznešený vzhľad, vďaka ktorému bude určovať najnovšie trendy v automobilovom priemysle.
Cena auta sa odvíja od samotnej výbavy vozidla, pohybuje sa medzi 10 990 € – 33 000 € (pre elektromobil). V redakcii sme boli s modelom 208 automobilu značky Peugeot veľmi spokojní a určite môžeme súhlasiť s titulom Európskeho auta roka 2020, ktorý dostal. Je to autíčko „živé“, pohodlné, elegantné a ako stvorené na jazdu.
Martin Morávek