Základom každého home officu by mal byť vyhradený priestor. (Dima Moroz / Shutterstock.com)
Základom každého home officu by mal byť vyhradený priestor. (Dima Moroz / Shutterstock.com)

Máte voľnú izbu alebo vám zostáva nevyužité miesto v ktorejkoľvek zariadenej miestnosti? Z týchto priestorov môžete vyťažiť maximum a využiť ich naplno. Či už pôjde o funkčný home office alebo miesto, kde si vybavíte zvyšok pracovnej agendy po príchode domov z práce, mali by ste myslieť na všetko a nábytok tomu dôkladne prispôsobiť.

Základným krokom pri zariaďovaní pracovne je predovšetkým to, že pôjde o váš osobný priestor. Práve tu vás totiž nikto nebude rušiť a môžete sa naplno venovať tomu, čo máte aktuálne v pláne. Či už ide o vybavovanie firemnej agendy, videokonferenciu s dôležitým klientom či významný telefonát, má ísť o plné sústredenie, dobrú organizáciu a správne zariadenie. Aké sú teda najväčšie chyby v zariaďovaní domácej pracovne a ako ju zariadiť tak, aby nám ponúkala maximálne využitie?

Nemáte stále miesto

Mnohí sa mylne domnievajú, že pokiaľ vlastnia všetku potrebnú techniku, zvládnu pracovať z akéhokoľvek miesta. Deťom ste požičali tlačiareň a tá sa počas domáceho režimu učenia nevedela zastaviť, skener sa nachádza v obývacej izbe a vy v konečnej fáze putujete z miesta na miesto. Raz ste v spálni, potom sa pristihnete pri sledovaní televízie či varení spoločného obeda. Takto sa nielenže oberáte o svoj pracovný čas, ktorý si budete musieť odpracovať inokedy, no zároveň aj zvyšok činností nevykonávate naplno, keďže  ste neustále myšlienkami v práci. Ak chcete pracovať v pohodlí svojho domova, mať vlastné miesto na výkon práce je nevyhnutné.

Dávate prednosť technike

Ak ste v tom presvedčení, že k funkčnému pracovnému priestoru patrí bezodkladne technické vybavenie, máte pravdu, no mnohokrát podceňujete zvyšné zariadenie. Nie je to totiž všetko len o technike, ale aj o správnej voľbe kancelárskeho nábytku. Domnievať sa, že vám postačí vlastniť notebook a pracovať, kde vám to bude aktuálne vyhovovať, rozhodne nie je ideálne. Týmto stálym presúvaním vám výrazne klesne pracovná morálka a neustále zmeny v sedení na pohovke, jedálenskej stoličke či na posteli budú príčinou bolesti chrbtice. Okrem všetkých technických náležitostí by ste tak mali bezpodmienečne zvážiť aj kancelársky stôl a ergonomicky tvarovanú stoličku, ktorá vám svojimi nastaveniami umožní zdravo sedieť.

Podcenili ste výšku stola a jeho pracovnú plochu

Pri výbere kancelárskeho stola by ste mali zvážiť hneď niekoľko dôležitých atribútov. Je dôležité, aby predstavoval adekvátnu výšku. Tá optimálna predstavuje rozmedzie 70 až 80 centimetrov a má vám garantovať to, že vás nebude pri sedení obmedzovať a poskytne vám jednoduchý prístup k pracovnej ploche. Ak by ste mali nízky stôl, dali by ste zabrať chrbtu, kým pri vysokom by ste zase museli neustále dvíhať ruky, čo by sa odrazilo na bolesti krčnej chrbtice a ramien.

Ideálna pracovná plocha má byť dostatočne priestranná a okrem umiestnenia všetkých predmetov, ktoré sú nevyhnutné k vykonávaniu práce, vám má poskytnúť dostatok voľného miesta. Nemusíte neustále pracovať len s počítačom a určite oceníte aj to, ak budete mať priestor na rozloženie všetkých potrebných dokumentov. Minimálna pracovná plocha by tak mala predstavovať prinajmenšom 70 x 140 cm, pokiaľ však máte možnosť zvoliť väčšiu plochu, určite neváhajte.

Veľkosť pracovnej plochy má zodpovedať vašim požiadavkám a určite vás nemá pri práci obmedzovať. (Rawpixel.com / Shutterstock.com)
Veľkosť pracovnej plochy má zodpovedať vašim požiadavkám a určite vás nemá pri práci obmedzovať. (Rawpixel.com / Shutterstock.com)

Nevhodné osvetlenie

Pri zariaďovaní domácej pracovne sa viacerí spoliehajú na prirodzené svetlo a dopĺňajú ho jedným stropným svietidlom. Nie vždy bude pre vás prenikajúce svetlo z okna dostatočné a či už pôjde o nepriaznivé počasie alebo prácu počas večerných hodín, určite budete zapínať aj umelé osvetlenie. Mať však jedno ústredné svietidlo nie je rozhodne postačujúce. Pri práci na počítači či čítaní vytlačených dokumentov určite potrebujete ďalšie osvetlenie v podobe stolovej lampy, ktorá vám výrazne zjednoduší čítanie a celkovú prácu. Toto svetlo by nemalo byť tlmené a malo by korešpondovať s jasom obrazovky. Vhodnou farbou bude biele sfarbenie osvetlenia. Práve takýto odtieň vám skvalitní vykonávanie jednotlivých úkonov a pomôže vám sústrediť sa.

Stolová lampa by mala byť nevyhnutnou súčasťou každej jednej pracovne. (BLACKDAY / Shutterstock.com)
Stolová lampa by mala byť nevyhnutnou súčasťou každej jednej pracovne.
(BLACKDAY / Shutterstock.com)

Minimum úložných priestorov

Jednou z najčastejších chýb, ktorú mnohí robia pri zariaďovaní pracovne, je nedostatok úložných priestorov. Archivované dokumenty sa vám zbytočne hromadia na stole, v zásuvke máte všetko len nahádzané a zrovna keď potrebujete niečo urgentne nájsť, trvá vám to polku dňa.

Mať všetko usporiadané a preferovať organizovaný poriadok sa vypláca aj v kancelárii. Nájdite si svoj vlastný systém a pomocou organizérov usporiadajte všetko podľa toho, ako budete potrebovať. Na stole si nechajte len to najnevyhnutnejšie a vytvorte si časový harmonogram. Majte prehľad o tom, čo daný deň potrebujete splniť a čo vás ešte čaká. Takéto efektívne rozdelenie úloh a manažovanie pracovného času vám prácu vo vlastnej kancelárii len uľahčí.

ZDIEĽAŤ

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here