Značka Range Rover je mnohým motoristom dobre známa. Modely áut, ktoré má v ponuke sa pýšia nielen eleganciou, luxusom, ale aj precíznym dielenským spracovaním. V našej redakcii techvia.sk sme s nadšením vyskúšali jeden z modelov, konkrétne model Velar. Boli sme zvedaví, aké pocity a dojmy budeme mať pri jazde týmto nadštandardným a tak trochu avantgardným modelom.
Najprv si Range Rover Velar trochu predstavíme. Vozidlo má dĺžku 4 797 mm, šírku 2 041 mm a výšku 1 678 mm s rázvorom 2 874 mm. Model, ktorý sme mali k dispozícii, mal pod kapotou šesťvalcový dieselový agregát s výkonom 300 koní. O radenie sa starala 8-stupňová automatická prevodovka. Maximálna rýchlosť udávaná výrobcom je 230 km. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h je 6,5 s.
O bezpečnú jazdu sa stará množstvo asistenčných systémov a senzorov. Medzi nich patria systémy, ktoré uľahčujú rozjazd, sledujú stabilitu vozidla alebo kontrolujú brzdenie v zákrute. Nechýbajú ani senzory, ktoré kontrolujú „správanie“ vodiča, ako asistent na udržiavanie v jazdnom pruhu, senzor na monitorovanie kondície vodiča alebo monitorovanie mŕtveho uhla.
Ešte k údajom k vozidlu by som dodal, že naše testované auto malo 21“ pneumatiky s rozmerom 265/45. Svetlá výška vozidla je 213 mm. A na záver údaj o nájazdovom uhle: predný je 25° a zadný má hodnotu 27°.
Range Rover Velar je skutočne krásne elegantné dizajnovo prepracované vozidlo. V základnej výbave má veľa systémov a senzorov, ďalšie si môžete doobjednať v príplatkovom balíčku. Jazda s Velarom je pohodlná a bezpečná. K bezpečnosti napomáhajú aj predné svetlomety s Full LED technológiou, ktoré disponujú svetelným senzorom, výškou svietenia a automatickým prepínaním medzi stretávacími a diaľkovými svetlami. Túto funkciu som mal pri jazde zapnutú a musím povedať, že fungovala vskutku dobre. Pozorné oko motoristu si určite všimne, že náš testovaný model nedisponuje prednými hmlovými svetlami. Áno, je to pravda. Predné hmlovky je nutné si extra priplatiť, aj napriek tak vysokej výbave tohto auta.
„Svetlá svietia, stierače stierajú“. Stále platí, že vidieť a byť videný je základ. Tomu odpovedá aj použitá LED technológia v smerových svetlách, brzdových a koncových svetlách.
Poďme sa spoločne pozrieť do interiéru. Nastupovanie je pohodlné. Sedadlo vodiča je možné si nastaviť až v 14-tich smeroch. Samozrejmosťou je, že nastavenie si vieme uložiť do pamäte sedadla. Volant s vyhrievaním a ovládaním dobre padne do rúk.
Veľký dotykový displej ponúka pripojenie pomocou funkcie Android Auto a Apple CarPlay. Všetky nastavenia a prepínania sa vykonávajú pomocou dotyku na displeji. Takže na spustenie ohrevu skla, zmenu teploty v rámci klimatizácie či nastavenie vyhrievania a polohy sedadiel, na to všetko potrebujeme displej. Displej poskytuje informácie nielen o nastavení vozidla, ale aj o voľbe a zmene jazdných režimov a taktiež o štýle jazdy.
Stredovému panelu dominuje ovládač prevodovky a spínač elektrickej parkovacej brzdy. Medzi stredovou konzolou a 11,4“ displejom máme priestor na odkladanie a bezdrôtové nabíjanie smartfónu. Priestor na odkladanie menších vecí sa nachádza medzi prednými sedadlami.
V prípade nabíjania nositeľných zariadení sa USB konektormi v modeli Range Rover Velar nešetrilo. Nájdeme ich v prednej aj v zadnej časti vozidla.
Audiosystém Meridian si ovládate a personalizujete na dotykovom displeji. Viditeľnosť, osvetlenie a odozva na dotyk na displeji bola dobrá. Počas používania som s ním nemal žiadny problém.
Priestor pre cestujúcich na zadných sedadlách je dostatočný. Myslím si, že konštruktéri počítali skôr s tým, že vzadu budú sedieť len dvaja ľudia. Pohodlie im zabezpečuje príjemne tvarované sedenie s možnosťou vyhrievania sedadiel. Zadné sedadlá sú delené v pomere 40:20:40.
Príjemný interiér na dotyk a vzhľad znásobuje aj strecha s panoramatickým oknom. Elektrické zatmavené okno disponuje tieniacou elektrickou roletkou, ktorá ochraňuje interiér pred vstupom slnečných lúčov. Okno spolu s roletkou dávajú interiéru punc noblesnosti. Malým mínusom pre mňa je, že roletku bolo na našich cestách občas počuť.
Pri pohľade na elektricky otvárajúci sa kufor auta sa pod roletkou nachádza batožinový priestor s objemom 552 l. Kufor má dvojité dno. V spodnej časti kufra nájdeme sadu na lepenie pneumatiky. V prípade dlhších vecí, ako sú napríklad lyže, je možné sklopiť stredovú opierku zadného sedadla a tak ich previesť. Ak to situácia vyžaduje, je tiež možné sklopiť zadný rad sedadiel. Zadné veko batožinového priestoru ukrýva aj zadnú kameru, ktorá spolu so zadnými senzormi monitoruje priestor za vozidlom. Všetky nasnímané údaje sa zobrazujú na stredovom displeji.
S vozidlom Range Rover Velar som najazdil necelých 1 000 km. Išlo o kombinovanú jazdu diaľnica, cesta prvej, druhej triedy a samozrejme mestský cyklus. Jazda a ovládanie auta je príjemné. Auto dobre sedí na vozovke, je stabilné pri prejazde zákrutami. Čo sa týka našich ciest, podvozok spolu s tlmičmi dokázal dobre absorbovať nerovnosti a to aj napriek 21“ kolesám.
Počas môjho používania som mal priemernú spotrebu 8,4 l/100 km. V prípade diaľničného cyklu sa priemerná spotreba ustálila na hodnote 7,9 l/100 km. Palubný počítač vyhodnotil skóre jazdy na 93%. K tomuto údaju ešte dodám, že pri jazde som nepoužil tempomat. Myslím si, že spotreba je adekvátna ku konštrukcii a celkovej hmotnosti vozidla, ktorá je 2 710 kg.
Na záver doplním ešte jeden údaj o spotrebe PHM a 100% údaji o skóre jazdy. Išlo o jazdu v meste, kde som mal skóre jazdy 100%, spotrebu 15,3 l/100 km a priemernú rýchlosť 17 km/h. V daný čas boli podmienky na spotrebu náročnejšie, snežilo a teplota vzduchu bola 8°C pod nulou. 68-litrový objem palivovej nádrže ponúka dojazd na cca 800 km v cykle mimo mesta.
Range Rover Velar ponúka svojmu majiteľovi vysoký štandard pohodlia a bezpečnosti pri jazde. Počas jazdy do kabíny preniká minimum hluku od pneumatík a okolitého vzduchu. K priaznivému aerodynamickému koeficientu prispieva aj fakt, že kľučky dverí sú zasunuté v karosérii a vysúvajú sa len v prípade používania dverí.
Martin Morávek